Blå partier vil bevare udskældte el-løbehjul – men flertal er klar til forbud

De mange uheld med de elektriske udlejningsløbehjul i København skyldes i høj grad manglende rutine, mener De Konservative, der vil kæmpe for at bevare løbehjulene i gadebilledet.

Et flertal på Rådhuset i København er klar til at forbyde elektriske udlejningsløbehjul, enten i dele af byen eller sågar i hele byen. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Et flertal på Rådhuset er klar til at forbyde elektriske udlejningsløbehjul i dele af eller sågar hele København, og det begræder De Konservative.

I stedet blæser gruppeformand og medlem af Teknik- og Miljøudvalget Jakob Næsager til kamp for at bevare løbehjulene, som blev sat på gaden i starten af 2019.

- Det er alt for drastisk at forbyde dem. Med ny teknologi er el-løbehjulene er med til at løse et transportbehov, hvor folk flyttes væk fra biler, og som hovedstad skal vi ikke være teknologiforskrækkede, siger Jakob Næsager (K) til TV 2 Lorry.

Gruppeformanden fra De Konservative opfordrer i stedet til, at der opstilles skærpede regler for udlejningsløbehjulene, der siden indførslen har fået kritik for både at være farlige og for at skænde bybilledet ved at fylde på fortove og på pladser - og sågar i havnen, hvor flere end 100 er blevet fisket op.

Læs også Oslo i offensiven mod elløbehjul - i 2021 kan København følge trop

- I stedet for at sige, at vi kan enten kan vælge det vilde vesten eller ingenting, så appellerer jeg til en mellemløsning. Indfør hastighedsbegrænsninger på dem, lav zoner, hvor de ikke må parkeres, og lad selskaberne installere en alkohollås på dem, foreslår Jakob Næsager.

Hos udvalgets andet blå parti, Venstre, bakker man som udgangspunkt op om udlejningsløbehjulene og er derfor ikke indstillet på at forbyde dem.

- Vi er ikke tilhængere af et forbud mod udlejningsløbehjulene. I hvert fald ikke endnu. Men omvendt erkender vi, at der er nogle problemer med dem, blandt andet med bæredygtighed og at mange ender i havnen.

- Derfor ser vi gerne, at udlejningsselskaberne inden for de næste tre måneder kommer med en redegørelse for, hvordan de vil tage hånd om de forskellige problemer i fremtiden. Herefter vil vi tage stilling til, om vi synes, de skal fortsætte som en del af bybilledet, siger Heidi Wang (V).

Udlejningsløbehjulene har fået kritik for blandt andet at fylde - og flyde - i billedet. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Flertal klar til forbud

DR Nyheder kunne i starten af ugen fortælle, at et flertal bestående af mindst seks af Teknik- og Miljøudvalgets 11 medlemmer var klar til at benytte sig af en ny mulig vejlov, der giver kommunerne mulighed for at forbyde opstilling af udlejningsløbehjul på veje og gader.

Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Enhedslisten har ifølge DR meldt sig klar til at forbyde de elektriske udlejningsløbehjul i dele af byen, og sidstnævnte parti er klar til at gå skridtet videre og helt forbyde dem i Københavns Kommune.

- Det vil være nemmere at fjerne bilerne fra byrummet, hvis løbehjulene ikke afskrækker folk fra at bruge cyklen. Nu ser vi hvad de andre partier spiller ud med, og så ser vi, hvor vidt vi kan gå, siger Gorm Anker Gunnarsen (EL) til DR.

Læs også Mere end 100 el-løbehjul fundet i havnen - borgmester kræver handling fra udlejere

Den nye vejlov skal i løbet af de kommende måneder behandles i Folketinget. Vedtages den, får kommunerne lov til at kunne forbyde opstilling af udlejningsløbehjul. Loven vil dog ikke forbyde private i at køre med egne løbehjul på cykelstier og veje.

Men en vejlov som denne bliver næppe med De Konservative som en del af et forlig, understreger Jakob Næsager.

- Jeg vil tage kontakt til min partifæller i Transportudvalget på Christiansborg (Mona Juul og Niels Flemming Hansen, red.) for at sikre, at vi forsøger at forhindre, at en ny vejlov giver kommuner lov til helt at forbyde udlejningsløbehjul, siger Jakob Næsager (K) til TV 2 Lorry.

Syv gange større risiko for ulykke end cykler

De elektriske udlejningsløbehjul blev sat på gaden i København og andre større byer fra 1. januar 2019 – i første omgang i en toårig forsøgsperiode.

I februar måned viste en evaluering fra Transportministeriet, at der er syv gange så høj risiko for at blive involveret i en ulykke på et elektrisk løbehjul sammenlignet med cykler.

Læs også Minister vil rydde op i el-løbehjul - borgmester klapper i hænderne

- Det er en af mine kerneopgaver som transportminister at sikre, at vi kan færdes trygt og sikkert i trafikken. Evalueringen peger desværre i retning af, at det ikke er tilfældet, når vi taler om de elektriske løbehjul, udtalte transportminister Benny Engelbrecht (S) ved den lejlighed.

Adspurgt til den forhøjede risiko for ulykker mener el-løbehjulsfortaleren Jakob Næsager, at dette kan tilskrives en kombination af manglende rutine blandt førerne, for høj hastighed på løbehjulene samt alkoholkørsel.

Efter problemer med løbehjul, der flød i gadebilledet, vedtog politikerne i København i sommeren 2019 et loft på 3.000 el-løbehjul og 3.000 udlejningscykler på kommunens arealer.

I Indre By, hvor problematikken med el-løbehjul har været stor, er der sat en øvre grænse på 200.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik