Minister vil rydde op i el-løbehjul - borgmester klapper i hænderne

Nye bestemmelse skal gøre det nemmere for myndigheder at fjerne el-løbehjul, der flyder i gadebilledet.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Udlejere af elløbehjul skal fremover aftale meget klart med kommunerne, hvor deres løbehjul må befinde sig - og dermed også, hvor de ikke skal ligge at flyde.

Det er et af elementerne i et lovforslag, som transportminister Benny Engelbrecht torsdag morgen har lagt frem.

Lovforslaget indeholder fem nye lovændringer - eller tilføjelser.

Læs også Tilladelser på vej til omstridte løbehjul – dårlig løsning, lyder kritikken

Et af dem er, at vejmyndighederne i højere grad skal have lov til at fjerne køretøjer uden forudgående høring.

Særligt i Københavns Kommune har det været et problem, at el-løbehjul roder i gadebilledet.

Benny Engelbrecht, transportminister , Socialdemokratiet

- Jeg mener, at dialog altid er vejen frem. Derfor vil jeg også opfordre kommunerne til at indgå aftaler med operatørerne, så de på den måde kan stille krav til de betingelser, som udlejning af el-løbehjul skal foregå under.

- Med det nye lovforslag vil det være muligt at lave en ordning, som er skræddersyet til den enkelte kommune. På den måde kan der blive gjort op med den hidtidige meget liberale ramme, der har resulteret i det kaos, som vi ser på gaderne i dag, udtaler Benny Engelbrecht.

Et andet af dem er, at udlejningskoncepter - såsom de selskaber der udlejer elløbehjul - fremover som udgangspunkt skal aftales mellem udlejeren og vejmyndigheden.

Læs også Løbehjul får vinterdæk på og deaktiveres ved hård frost

- Særligt i Københavns Kommune har det været et problem, at el-løbehjul roder i gadebilledet, og det har været tydeligt for enhver, at der er behov for at tilpasse den gældende lovgivning på området. Derfor håber jeg på at få opbakning til det nye lovforslag, som kan give kommunerne de nødvendige værktøjer til at komme problemet til livs, siger transportministeren.

Tilfreds borgmester i København

Forslaget er sød musik i Københavns teknik- og míljøborgmester, Ninna Hedeager Olsens, ører.

Løbehjulene har været et kæmpe problem i København. Udlejerne har kun haft øje for profit.

Ninna Hedeager Olsens , Københavns teknik- og míljøborgmester, Enhedslisten

- Løbehjulene har været et kæmpe problem i København. Udlejerne har kun haft øje for profit, og på den baggrund har de opstillet rækker af løbehjul på både fortove og cykelstier til fare for trafiksikkerheden og til stor gene for fremkommeligheden. Vores manglende handlemuligheder har skabt store frustrationer hos københavnerne, og det har jeg fuld forståelse for. Nu ser det endelig ud til, at vi kan komme københavnerne i møde og gøre noget ved problemet, siger Ninna Hedeager Olsen i en pressemeddelese.

Københavns Kommune vil nu nærstudere forslaget for at se, om man har yderligere inputs til forandringer.

Senest har Københavns Kommune lagt op til at skære ned på antallet af tilladelser til løbehjul i byen. Man vil give tilladelse til at opstille 200 cykler og 200 løbehjul i Middelalderbyen, ved store stationer og strøggader, mens der i de øvrige bydele gives tilladelser til 3.000 cykler og 3.000 løbehjul.

Tilladelserne vil blive fordelt på 11 operatører. Men det vil skabe kaotiske situationer, mener et af løbehjulsselskaberne:

- Denne løsning skaber nok en meget kaotisk situation, hvor brugerne skal have 11 forskellige apps, hvis de skal bruge grøn transport i byen, siger Eric André, der er general manager for løbehjulsudlejningsselskabet VOI i Danmark.

Parkeringszoner til løbehjul

Derudover lægges der i lovforslaget op til, at udlejerne som udgangspunkt skal stille køretøjerne i "dertil indrettet infrastruktur".

Læs også Forsikringsselskab slår alarm: For mange ulykker med løbehjul

- Vi giver kommunerne mulighed for at definere områder, hvor man må stille elløbehjul til udlejning, siger Benny Engelbrecht.

- Det kan man eksempelvis gøre ved at markere på gaden eller fortovet, at her er en parkeringszone. Det er op til den enkelte kommune.

- Men når man definerer et sted, hvor man må parkere, definerer man også, hvor man ikke må parkere.

Når der tales om parkering - eller slutparkering som det teknisk omtales - er der ikke tale om alle stop med elløbehjul. Men der er tale om, at brugerne når sit endemål og stopper med at leje elløbehjulet.

Som eksempel giver Benny Engelbrecht, at det skal være muligt at leje et elløbehjul og køre hen til bageren, lade elløbehjulet stå, mens man er inde hos bageren, og så tage elløbehjulet og køre det hen til et sted, hvor det må parkeres permanent.

Her håber han, at udlejerne i deres applikationer vil hjælpe. Eksempelvis ved at gøre det umuligt at logge ud og ende lejemålet, hvis ikke elløbehjulet er på et defineret parkeringsområde.

/ritzau/
 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik