Beboer filmer vanvidssejlads i Københavns Havn: Frygter ny dødsulykke

Utryghedsskabende sejlads er udbredt i Københavns havn. Det mener Islands Brygge-beboeren Bo Schriver, der ikke synes, at politiet gør nok for at komme problemet til livs.

Det er kun et spørgsmål om tid, før der sker endnu ulykke i Københavns havn.

Det mener Bo Schriver, der fra sin lejlighed på Islands Brygge hver eneste dag har udsigt til det, han selv kalder decideret "vanvidssejlads".

Både i alle størrelser ræser hastigt gennem havnen dagligt, siger Bo Schriver, der selv er sejler og formand for Bådelaug Havnestad. Han mener, at bådene sejler væsentligt hurtigere end de seks knob, der er den tilladte hastighed i hovedløbet.

quote Det bør ikke være farligt at være på vandet i Københavns Havn. Jeg synes, det er vildt frustrerende at se, at det kan foregå på den måde.

Bo Schriver, beboer på Islands Brygge

- Folk kommer sejlende med fuld hammer mange gange dagligt, og det er kun et spørgsmål om tid, før der sker en ulykke igen, og jeg kan ikke forstå, at vi skal leve med det, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Man bør til at indse, at Københavns Havn er den største park i byen, og det er et sted, hvor folk nyder at være. Det bør ikke være farligt at være på vandet i Københavns Havn. Jeg synes, det er vildt frustrerende at se, at det kan foregå på den måde.

Og nu har Bo Schriver fået nok af de hurtigtsejlende både.

Derfor har han i løbet af de seneste to uger kontaktet Københavns Politi seks gange med anmeldelser af utryghedsskabende sejlads i Københavns Havn.

Sejler langt over det tilladte

Udover, at det ikke er lovligt at sejle mere end seks knob i hovedløbet i Københavns Havn og fire knob i kanalerne, kan det også ende rigtig galt, hvis man gør det.

Bo Schriver forklarer, at især dødsulykken i 2017, hvor to unge kvinder blev dræbt, da deres jolle blev ramt af en vandscooter, har fået hans øjne op for problemet.

Derfor har han de sidste seks uger dokumenteret det, når han har set en båd sejle forbi ham på Islands Brygge med for høj fart, for netop at kunne bevise, at der er et problem.

Det har resulteret i et hav af billeder, og selvom hastighed som bekendt svært kan måles ud fra et stillestående fotografi, så kan man alligevel se, at mange af bådene planer, hvilket kan indikere høj hastighed.

TV 2 Lorry har bedt en sejlkyndig kigge på Bo Schrivers billeder af de både, han mener sejler for stærkt i havnen. 

Billede af båd, der sejler for stærkt i Københavns Havn.
Billede af båd, der sejler for stærkt i Københavns Havn.
Foto: Privatfoto - Bo Schriver

Marianna Demant, der er indehaver af og underviser på speedbaadsskole.dk, vurderer, at flere af bådene sejler langt hurtigere, end den tilladte hastighed.

- Du kan se, at de planer (sejler delvis oven på vandet red.). Der er ingen tvivl om, at de sejler for stærkt, siger Marianna Demant.

Hun vurderer, at nogle af de både, som TV 2 Lorry viser hende videooptagelser af, sejler med helt op 19 knob, hvilket svarer til 35 kilometer i timen. Altså tre gange så hurtigt som den tilladte maxhastighed.

Til et af de billeder, TV 2 Lorry viser Marianna Demant, siger hun:

- Han fuldplaner virkelig. Du mister meget hurtigt kontrollen, når du sejler så stærkt, som han gør der.

Marianna Demant kan sagtens genkende det billede, Bo Schriver tegner af, at det er ekstremt udbredt at sejle alt for stærkt i Københavns Havn.

Ifølge sejlkyndig, Marianna Demant, er denne båd et eksempel på et båd, der 'fuldplaner', og det kan vidne om, at den sejler væsentligt stærkere, end det er tilladt.
Ifølge sejlkyndig, Marianna Demant, er denne båd et eksempel på et båd, der 'fuldplaner', og det kan vidne om, at den sejler væsentligt stærkere, end det er tilladt.
Foto: Privatfoto - Bo Schriver

Også hos Søfartsstyrelsen lyder vurderingen af de eksempler, som TV 2 Lorry har vist, at der bliver sejlet for stærkt i havnen.

Søfartsstyrelsen fastslår, at motorbåden, man kan se videoen i toppen af denne artikel, sejler noget mere end de tilladte 6 knob, men kan dog ikke fastslå med sikkerhed, hvor meget fartgrænsen overstiges i det pågældende tilfælde.

Styrelsen opfordrer til, at der foretages en politianmeldelse af sejladsen, skriver de i en mail til TV 2 Lorry.

quote Selvom jeg siger, at jeg ved, hvilken retning båden er sejlet og med ret stor sikkerhed kan sige, hvor den er sejlet hen, så har jeg fået at vide, at det kan de ikke bruge til noget

Bo Schriver

'Politiet tager det ikke alvorligt'

Det har Bo Schriver da også gjort. Bare i maj har han ringet til politiet seks gange med anmeldelser af for hurtig sejlads, fremgår det af en opkaldsliste, som han har delt med TV 2 Lorry.

Bo Schriver mener dog ikke, at Københavns Politi tager problemet alvorligt.

Adskillige af de gange, han har ringet til politiet, for at indgive en anmeldelse af for hurtigt sejlende både, han har fået besked om, at politiet intet kan gøre, hvis de ikke ved, hvor båden er sejlet hen, forklarer Bo Schriver.

Bo Schriver har sat sig for at dokumentere omfanget af det, han selv kalder 'vanvidssejlads' i Københavns Havn.
Bo Schriver har sat sig for at dokumentere omfanget af det, han selv kalder 'vanvidssejlads' i Københavns Havn.
Foto: Bo Schriver

- Og selvom jeg siger, at jeg ved, hvilken retning båden er sejlet og med ret stor sikkerhed kan sige, hvor den er sejlet hen, så har jeg fået at vide, at det kan de ikke bruge til noget, siger han.

Bo Schriver mener, at myndighederne bør informere bedre om de regler, der er gældende i Københavns Havn, og så mener han også, at politiet skal gøre mere for at komme problemet til livs.

Politiet afviser kritik

Hos Københavns Politi er man ikke enig i kritikken. 

Thomas Ahlburg, der er ansvarlig for politiets havneindsats siger, at sikkerheden i havnen prioriteres højt af politiet.

Han påpeger dog også, at politiet er meget afhængige af borgerhenvendelser omkring vanvidssejlads.

Det skyldes, ifølge Thomas Ahlburg, at der som regel sejles pænt i havnen, når politiet synligt er til stede.

Thomas Ahlburg opfordrer alle, der vidner utryghedsskabende sejlads, til at tippe Københavns Politi på politiets hjemmeside.