Efter seks års metrobyggeri: Nu væltes hegnet om prominent plads

Fra på mandag kan du få et gensyn med Københavns største plads.

Mange af os har nærmest glemt, hvordan der ser ud inde bagved.

De grønne hegn omkring metrobyggerierne har de seneste år domineret bybilledet i København.

Men efterhånden som byggeriet når sin ende falder de på stribe.

Og mandag er turen kommet til et af de steder, som nok vil vække gensynsglæde for mange: Kongens Nytorv.

- Når Cityringen står klar, vil den binde byen bedre sammen, mindske trængslen og gøre det endnu mere attraktivt at lade bilen stå. Nedtagningen af de grønne hegn markerer, at vi er ved at nærme os åbningen – og vi er mange, der har glædet sig til at få åbnet byen op igen. Ikke mindst på Kongens Nytorv, hvor vi skal have genskabt den smukke plads frem mod åbningen af Cityringen i 2019, siger Københavns Overborgmester, Frank Jensen (S), i en pressemeddelelse.

Tilbage til fortiden

quote Nedtagningen af de grønne hegn markerer, at vi er ved at nærme os åbningen – og vi er mange, der har glædet sig til at få åbnet byen op igen.

Frank Jensen, overborgmester i København

Københavns største plads blev grundlagt i 1670 af Christian d. 5. med Paris som forbillede.

I centrum står en rytterstatue af den tidligere konge omkranset af et ovalt haveanlæg, kaldet Krinsen.

Meningen er, at pladsen nu skal bringes tilbage til fortiden. 

Under det kommende arbejde med at indrette Kongens Nytorv bliver det grønne hegn omkring pladsen derfor i første omgang erstattet af et trådhegn. 

Når det nye metrolinje, Cityringen, åbner i sommeren 2019, vil 80 nye kejserlindetræer pryde den historiske plads, ligesom der skal lægges omkring 900.000 chaussésten.

- I forbindelse med byggeriet af Københavns nye metro har det været afgørende at sikre en fuldstændig genetablering af den smukke plads i hjertet af byen. Kongens Nytorv har enorm historisk betydning og har i mere end 400 år været en benyttet og beundret plads – både for byens borgere og for de mange gæster, der hvert år lægger vejen forbi København, siger Rebekka Nymark, kundedirektør i Metroselskabet, i en pressemeddelelse.

Hegnet omkring byggepladsen ud for Lille Kongensgade og hen mod Strøget bliver ikke fjernet endnu, da der her skal bygges en ny hovedtrappe og en underjordisk gangtunnel mellem den nye og den eksisterende metrostation.

I videoen øverst i artiklen kan du få et smugkig på pladsen - set fra luften. 

Fakta om Cityringen