Dragør vil gøre op med ”tivolisering”: Forbud koster hotelejer 150.000 kroner

I foråret vedtog en næsten enig kommunalbestyrelsen i Dragør at forbyde parasoller med reklamer på. Forslaget skal være med til at sikre den bevaringsværdige bys udtryk, men det er ikke uden omkostninger.

Hvert år tager tusindvis af turister turen til det sydlige Amager for at besøge den historiske søfartsby Dragør.

En lille by, som er rig på blåt vand, gule huse og udeservering.

Men serveringsstedernes sommerhumør er ikke helt så højt, som det plejer at være. De er nemlig blevet underlagt et forbud mod at reklamere på deres parasoller.

Og det koster dem dyrt.

- Jeg skal ud at bruge 150.000 kroner på nye parasoller. Det er jo en hel del, særligt når man tænker på, at vi jo får reklameparasollerne gratis af de virksomheder, der reklameres for, fortæller Phillip Helgstrand, som er indehaver af Dragør Strandhotel.

Vi vil ikke tivolisere vores gågade

De nye regler for brugen af reklamer på parasoller er ikke blevet til uden grund. Det fortæller Alex Bendtsen, som er næstformand i Dragør bevaringsnævn samt formand i Dragør turistråd.

- Dragør er en bevaringsværdig by, og vi skal derfor sikre, at vi ikke tivoliserer vores bymidte, siger Alex Bendtsen.

quote De lokale erhverv er afhængig af turisterne

Alex Bendtsen

Han peger også på, at for mange reklamer, på lang sigt kan ende med at koste de lokale virksomheder mere end et nyt sæt parasoller.

- De lokale erhverv er afhængige af turisterne, og turisterne kommer for at se den bevaringsværdige by og ikke en masse reklamer. Turister er ekstremt kritiske over for den slags, siger Alex Bendtsen.

Han forstår dog godt frustrationen, som nogle af de erhvervsdrivende står med i kølvandet på den nye lovgivning.

- Det her med at investere i stole, borde, parasoller og så videre, det er jo ikke noget, man bare lige gør, så jeg forstår godt, hvis virksomhederne er trætte af det, fortæller Alex Bendtsen.

Reglerne skal ensrettes

Philip Helgstrand, som er indehaver af Dragør Strandhotel, forstår godt, at der skal værnes om den bevaringsværdige by. Men han savner, at reglerne ensrettes.

quote Jeg kan ikke forstå, hvorfor en butik må have en reklame, når vi ikke må

Philip Helgstrand

- Vi ligger 30 meter fra havneområdet, men vi tilhører gågadeområdet. På havnen må man gerne have reklamer, men ikke i gågaden. Turisterne kommer jo også på havnen, så hvorfor må man reklamere der, spørger Philip Helgstrand.

Ejeren af Dragør Strandhotel peger også på, at butikkerne i gågaden stadig må reklamere for deres produkter.

De klassiske A-ramme skilte er nemlig undtaget reglerne om reklame.

- Jeg kan ikke forstå, hvorfor en butik må have en reklame, når vi ikke må. Hvis man skal lave et forbud, så skal det gælde alle, fortæller Philip Helgstrand.

Det er gået for vidt

Da forslaget var til afstemning i byrådet, var der stor opbakning til det.

Det var således kun Flemming Blønd fra Sydamagerlisten, der stemte imod de nye regler.

- Jeg synes hverken, det er erhvervs- eller kundevenligt. Jeg synes, det er mærkeligt, at en guldsmed gerne må have et reklameskilt for Pandora, mens strandhotellet ikke må have en parasol, hvor der står Royal Beer på, forklarer Flemming Blønd.

Han kan dog godt se, hvor forslaget stammer fra.

- Jeg er godt med på, at vi ikke skal tivolisere vores gågade, men det her forbud, det er simpelthen at gå for vidt, siger Flemming Blønd.

Ifølge borgmesteren i Dragør Kommune, Kenneth Gøtterup (C), er det dog ikke kun en tivolisering, som de nye regler søger at undgå.

- Vi bor i en bevaringsværdig by fra 1700-tallet, og derfor har vi ønsket mere ensartede parasoller og ikke en reklamesøjle ned gennem byen, siger han til TV 2 Lorry.

Han anerkender dog, på baggrund af modtagelsen af de nye regler, at der kan være behov for at justere dem.

- Der er jo blevet rejst en del spørgsmål om reglerne, så vi tager gerne en drøftelse med de erhvervsdrivende, så vi kan finde en løsning, alle kan se sig selv i, siger han.

Se reglerne her: