Foto: Claus Fisker / Scanpix

Sygeplejerskes opråb til kolleger: Drop de sociale medier

Bør et hospital være på Instagram? Københavnsk sygeplejerske mener ikke, at sygehussansatte skal spilde tid på sociale medier i arbejdstiden.

Skal sygeplejersker på bruge kræfter på at profilere deres arbejde på de sociale medier?

Det mener man på Aarhus Universitetshospital, som har opfordret udvalgte sygeplejersker til at lægge billeder ud på sygehusets profil på Instagram, så danskerne kan følge med i de sygehus-ansattes hverdag.

Det kan eksempelvis være billeder fra før en operation, en strålebehandling eller en sygeplejerske, der gisner, om hun får en travl dag, skriver Avisen.dk.

Læs også Overlæge gider ikke jubilæumsfest: Brug pengene på de syge

Sygeplejerske ramt på sin faglighed

Skal vi virkelig bruge tid og ressourcer på at kommunikere på sociale medier i arbejdstiden, når sundhedsvæsenet i forvejen er presset?

Stine Skovhus, kræftsygeplejerske på Rigshospitalet, til Avisen.dk 

På Rigshospitalet i København er det ikke en del af jobbet, at sygeplejerskerne skal være synlige på de sociale medier. Og det mener kræftsygeplejerske på Riget, Stine Skovhus, heller ikke det bør være.

Hun finder det særdeles problematisk, hvis kerneopgaverne med omsorg, pleje og medicinsk behandling skal drukne i opdateringer på sociale medier.

 - Jeg blev ramt på min faglighed, da jeg så Instagram-profilen, og det rejser mange etiske overvejelser. Skal vi virkelig bruge tid og ressourcer på at kommunikere på sociale medier i arbejdstiden, når sundhedsvæsenet i forvejen er presset? Patienter risikerer at blive i tvivl om, hvorfor sygeplejersker hjælper dem. Er det for at profilere sig selv på sociale medier, eller er det fordi, de vitterligt er optaget af at hjælpe, siger Stine Skovhus til Avisen.dk.

På Aarhus Universitetshospital skal patienterne give samtykke, hvis der tages billeder af dem, som bruges på de sociale medier.

Men selvom patienterne har givet grønt lys, mener Stine Skovhus alligevel, at der er etiske dilemmaer forbundet med det.

- Nogle patienter kan måske føle sig presset til at sige ja. De kan tænke; når nu den søde sygeplejerske har været sød ved mig, må jeg også være sød ved hende, siger hun.

Læs også Ny kritik af Sundhedsplatformen fra flere overlæger

Gave-eksempel

Hun nævner som eksempel et billede på Aarhus Universitetshospitals Instagram-profil, hvor der ses en æske chokolade, som sygeplejersken, der har taget billedet, har fået i gave af en patient.

- For det første skal man ikke tage imod gaver, selv om det indimellem sker. Men ved at lægge billedet ud, kan andre patienter måske tænke; får jeg en bedre behandling ved at give gaver til de ansatte?, siger Stine Skovhus.

Hun mener desuden, at det kan gå helt galt, hvis de ansatte begynder at linke til deres egne private Instagram-profiler.

- Her har man jo private billeder af sig selv, og så er det jo ikke så hensigtsmæssigt, hvis man optræder i gennemsigtigt blondeundertøj, siger Stine Skovhus til Avisen.dk.

Læs også Sygeplejerske om nye krav: 'Det strider imod alt i mig'

Hun mener i det hele taget, at man ikke bør bruge skattekroner på sociale medier som arbejdsredskab. I så fald man gør det, bør det ifølge Stine Skovhus være kommunikationsansvarlige og sygeplejefaglige medarbejdere, der skal have ansvaret, da de er bedre til at overveje de etiske dilemmaer, som kan opstå.

Vi er meget enige i de overvejelser, som hun gør sig, men ikke de eksempler, hun fremhæver. Det her er forbundet med en masse etiske og juridiske aspekter, og derfor har vi også professionelle kommunikationsfolk inde over.

Svend Aage Mogensen, kommunikationschef, Aarhus Universitetshospital.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Aarhus Universitetshospital og bedt dem forholde sig til Stine Skovhus' kritik.

Her svarer kommunikationschef, Svend Aage Mogensen, at han er meget enig i, at hospitalets brug af sociale medier er forbundet med en række etiske dilemmaer, men han synes, man har formået at løse opgaven uden problemer. 

- Vi er meget enige i de overvejelser, som hun gør sig, men ikke de eksempler, hun fremhæver. Det her er forbundet med en masse etiske og juridiske aspekter, og derfor har vi også professionelle kommunikationsfolk inde over. Og der er ingen ansatte, der benytter sig af - eller linker til - deres egne private profiler, når de bruger sygehusets Instagram-profil, siger Svend Aage Mogensen til TV 2 Lorry.

Men stjæler det ikke tid fra patienterne?

- Selvfølgelig bruger man tid på det her. Men vi har over 10.000 ansatte, og vi bruger kun en enkelt ansat en uge om måneden, som er gæsteredaktør og lægger billeder ud. Hvis der bliver mere travlt end nødvendigt, så bliver det ikke til noget, siger han.