Så ambitiøse er planerne: Ny Nordhavnsvej er kun første skridt

Åbningen af Nordhavnsvej kan være første skridt i en storstilet plan. En plan, som både bliver bifaldt og kaldt 'det værste skridt for København'.

Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix

Københavns Kommunes største anlægsprojekt i Nordhavn er færdigt.

Søndag var det cyklerne – og i dag mandag drøner de første biler afsted på Nordhavnsvej. En direkte forbindelse for biler fra Helsingørmotorvejen til Strandvænget på Østerbro. 

Åbningen af Nordhavnsvej er dog bare første skridt i en kæmpe plan, som får nogen til at juble - mens teknik-og miljøborgmester Morten Kabell (EL) kalder den "grundlæggende elendig". 

Tre etaper

Ifølge transportminister Ole Birk Olesen skal det milliarddyre byggeri af Nordhavnsvej være første etape, inden han på sigt håber at få en Østlig Ringvej - en havnetunnel under hele midtbyen ud til Sjællandsbroen.

Projektet Østlig Ringvej er lige nu i gang med at blive undersøgt. Forundersøgelsen begyndte i april og forventes at vare to år og koste 24 millioner kroner.

- I 2019, når undersøgelsen er klar, kan vi forhåbentlig træffe beslutning om at fortsætte projektet til Amager, så København kan få den østlige ringvej, der mangler i dag, lød det i ministerens tale ved indvielsen af Nordhavnsvej.

Østre Ringvej er det mest ambitiøse perspektiv og forventes at kunne stå færdigt mellem 2028 og 2030.

Før det ligger en anden etape, Nordhavnstunellen. Der er nemlig allerede gravet ud til, at Nordhavnsvej kan blive koblet på en ny tunnel videre ud til Nordhavnen. Den forventes Borgerrepræsentationen at vedtage næste år, så den kan stå klar i 2025. 

På kortet ses Nordhavnsvej, som blev indviet søndag, Nordhavnstunellen, som politikerne tager stilling til næste år og Østlig Ringvej, som er igang med at blive forundersøgt. Foto: Mia Cassens

En ’trafikal bypass-operation’

- Nu skal vi først og fremmest glæde os over, at vi i hvert fald får den første etape af det, som vi kalder en ’trafikal bypass-operation for den københavnske trafik-patient', sagde Bo Sandberg, der er formand for den tværpolitiske forening Københavnertunnelgruppen, til TV 2 Lorry søndag ved åbningen af Nordhavnsvej. 

Men når talen falder på fremtidens visioner, får han rigtig julelys i øjnene. Foreningen arbejder nemlig for den helt store vision om en Østlig Ringvej. Det gør de med en lang række argumenter i ærmet:

- For det første vil den kunne aflaste trafikken i Indre by, den vil give mulighed for byudvikling på Amager, og samtidig vil den kunne skille de hårde og bløde trafikanter ad og give mulighed for bedre adgang til byen for turister fra krydstogtskibe og lufthavnen.

Læs også Nordhavnsvej indvies i dag

'Et af de værste skridt'

Knap så begejstret er Københavns teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).

Borgmesteren støtter op om den nye Nordhavnsvej, ligesom han ser Nordhavnstunellen som et naturligt næste skridt.

En havnetunnel er et af de værste skridt man kan lave for København

Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester 

Men det bliver et kæmpe nej tak til en Østlig Ringvej:

- En havnetunnel er et af de værste skridt, man kan lave for København, lyder dommen kort og kontant. Han uddyber:

- Den vil være grundlæggende elendig for Københavns trafik og for miljøet her i byen. En havnetunnel vil, viser alle undersøgelser, give mere trafik i København. Det har vi ikke brug for.

Læs også Ny københavnertunnel blandt Europas mest intelligente

Lys for enden af havnetunellen

Hvis man får langt flere af dem ned under jorden og væk fra overfladen, så man også kan byudvikle og fredeliggøre Indre by, så vil vi i Københavnertunnelgruppen stadig mene, at det er et positivt regnestykke for københavnerne.

Bo Sandberg, formand for Københavnertunnelgruppen

Men Bo Sandberg og Københavnertunnelgruppen ser anderledes på regnestykket end borgmesteren:

- Det kan godt være, at det samlede resultat giver et lillebitte plus i antal trafikanter. Men hvis man får langt flere af dem ned under jorden og væk fra overfladen, så man også kan byudvikle og fredeliggøre Indre by, så vil vi i Københavnertunnelgruppen stadig mene, at det er et positivt regnestykke for københavnerne, argumenterer Bo Sandberg.

Og ifølge ham står både private investorer og pensionkasser klar til at støtte planen:

- Der er faktisk rigtig mange, der gerne vil spytte i kassen, så det er den politiske vilje, der skal bringe den det sidste stykke ud over rampen, siger Bo Sandberg.

En politiske velvilje, han tror på:

- Man kan sige, at der er lys for enden af havnetunellen.

Københavnertunnelgruppen har i 12 år arbejdet for østlig ringvej/havnetunnel. Foreningenwww.havnetunnel.nu består af enkeltmedlemmer, virksomheder og organisationer, bl.a. Dansk Erhverv, DI, Dansk Byggeri, DTL, Dansk Metal, 3F og BAT-kartellet.

Du kan se vores indslag fra åbningen af Nordhavnsvej her:

02:51

Omkring 30.000 biler i døgnet ventes at passere - og teknikken, der skal afvikle trafikken, er et tilløbsstykke i sig selv.

Luk video

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret