Ny københavnertunnel blandt Europas mest intelligente

Det er et stykke meget avanceret teknik, der fremover skal hjælpe københavnske bilister sikkert gennem tunnelen under Østerbro.

De færreste bilister kommer nok til at tænke over det, når de fra mandag middag tager turen med 60 kilometer i timen gennem den nye tunnel på Nordhavnsvej, der søndag blev indviet.

Men de bliver hjulpet godt på vej af det allermest moderne teknologi inden for trafikovervågning.

quote Det er helt afgjort en af Europas mest avancerede tunneler.

Projektchef Anne Kongsfelt

- Det er helt afgjort en af Europas mest avancerede tunneler rent intelligensmæssigt, siger projektchef Anne Kongsfelt.

- Den kan selv slukke brande. Den kan regulere hastigheden, hvis der er kø. Den kan se, om der går folk på kørebanen. Den kan se, om der er tabt gods. Den kan se, om der er branddøre, der står åbne.

Så I skal faktisk ikke lave noget som helst?

- Overhovedet ikke simpelthen. Det er det rene slendrian, siger hun med et stort grin. 

Dagens indvielse af den to kilometer lange Nordhavnsvej blev fulgt nøje fra overvågningscentret, og med så mange cyklende københavnere, der denne ene gang fik lov at indtage tunnelen, blev det avancerede sikkerhedssystem grundigt testet inden den rigtige premiere mandag.

- Det er jo ikke meningen, der skal være cykler på vejene. Derfor har vi over 500 alarmer i gang. Men lige i dag tager vi det helt roligt, lyder det med et smil fra Anne Kongsfelt.

På sigt skal overvågningssystemet mere eller mindre passe sig selv. Men den første måned, hvor det skal indreguleres, vil der være lukket for trafik på Nordhavnsvej mellem klokken 20 og klokken seks om morgenen.

I morgen bliver bilisterne sluppet løs på den to kilometer lange strækning fra Helsingørmotorvejen ud til Strandvænget på Østerbro.  Omkring 30.000 biler i døgnet ventes at passere - og teknikken, der skal afvikle trafikken, er et tilløbsstykke i sig selv.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik