Tænk grønt eller bliv fravalgt: Turister vil rejse miljøvenligt

Postcorona-turisten er mere bevidst om bæredygtighed. Det spår en række fagpersoner, og derfor skal hoteller og attraktioner melde sig ind i det grønne kapløb, hvis de ikke vil blive valgt fra i fremtiden.

Grøn energi, affaldssortering, vandbesparelse og mindre spild. På hotellet Charlottehaven er bæredygtighed et nøgleord.

- De næste generationer har en helt anden holdning til alt det her bæredygtighed, og så bliver man nødt til at følge med. Ellers bliver man valgt fra.

Welcome back to Copenhagen
Serie

Welcome back to Copenhagen

I 2019 havde den københavnske turistbranche kronede dage. Men så kom coronakrisen og rev tæppet væk under mange hoteller og turistattraktioner. To år er gået, og turisterne er så småt på vej tilbage, men hvordan har museer, forlystelsesparker, zoologiske anlæg og hoteller tilpasset sig den nye virkelighed – både på kort og på lang sigt?

 Se serien her

Sådan siger Kristian Vøttrup. Han er driftschef for Charlottehaven - et lejlighedshotel på Østerbro, der har gjort en ekstra indsats for at være turisternes grønne alternativ.

Flere turister ønsker at rejse miljøvenligt, og den tendens har coronakrisen ikke bremsen - snarere tværtimod.

Artiklen fortsætter efter billederne

Charlottehaven har solceller, affaldssortering, opsamlingstanke til regnvand, osv.
Charlottehaven har solceller, affaldssortering, opsamlingstanke til regnvand, osv.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry
Charlottehaven har en stor have i midten, som også indbyder gæsterne til at nyde det grønne.
Charlottehaven har en stor have i midten, som også indbyder gæsterne til at nyde det grønne.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Der bliver stillet flere grønne krav til hoteller, attraktioner og transportformer end nogensinde før, og det er en virkelighed, som branchen er begyndt at tilpasse sig. 

"Det er vores ansvar"

Miljøvenlige tiltag er både godt for forretningen og for samvittigheden. Det har lejlighedshotellet Charlottehaven på Østerbro erfaret.

- Som virksomhed føler vi, at vi har et ansvar for at gå forrest i hele den her grønne omstilling. Vi har en kontaktflade med omkring 100.000 gæster om året, og hvis vi kan præge vores gæster i en mere miljørigtig retning, så kan vi i hvert fald gøre vores til at hjælpe med den her grønne omstilling, fortæller Kristian Vøttrup.

quote Det handler om at belønne dem, der gør noget godt i stedet for at straffe dem, der gør noget skidt.

Mikal Holt Jensen, HORESTA

Charlottehaven har en såkaldt Green Key-certificering, som er en miljømærkning til virksomheder.

Brancheorganisationen HORESTA står bag certificeringen.

- Det handler om at belønne dem, der gør noget godt i stedet for at straffe dem, der gør noget skidt. Det handler om at gøre det sjovt at arbejde med miljø og bæredygtighed, ved at have nogle kriterier som en virksomhed skal arbejde efter, siger Mikal Holt Jensen, der er sekretariatschef for Green Key.

Turister bliver mere og mere bevidste om bæredygtighed.
Turister bliver mere og mere bevidste om bæredygtighed.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

København har et forspring

165 hoteller i Danmark har Green Key certificeringen - Altså cirka 30 procent.

- Der bliver mere og mere fokus på, at når man er på ferie, så skal det gøres på en ordentlig måde. Det er rart for folk at kunne checke ind på et hotel, og vide at de bæredygtige valg er taget for dem. På den måde kan de nyde ferien, samtidig med at de ved, at der er sørget for, at tingene bliver sorteret, at der ikke bliver brugt unødig energi, at der bliver sparet på vandet og at kemikalierne ikke bliver spredt over det hele. At hotellet har tænkt de tanker for dem, det gør det nemmere for dem at være turist, forklarer Mikal Holt Jensen.

Og netop bæredygtighed har gjort den danske hovedstad til en populær destination, forklarer Wonderful Copenhagen.

- Vi ser, at bæredygtighed i stigende grad bliver en forventning og også et krav fra gæsterne. Vores undersøgelser viser, at op mod halvdelen af de gæster, som kommer til destinationen, de vælger at besøge lige netop os, fordi de oplever København som et grønt og bæredygtigt valg, fortæller Runa Sabroe, der er udviklingsdirektør hos Wonderful Copenhagen.

HORESTA har også Green Camping og Green restaurant, og som noget nyt indføres også Green Attraction. En miljøordning til turistattraktioner.

I restauranten i Charlottehaven er der fokus på økologi, mindre spild og affaldssortering.
I restauranten i Charlottehaven er der fokus på økologi, mindre spild og affaldssortering.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

For at få fingrene i et certifikat, skal virksomheden opfylde en række krav.

- For eksempel skal man have dobbeltskyl på alle sine toiletter. Man skal sikre, at der ikke løber for meget vand igennem hane eller bruser. Det er krav til de rengøringsmidler, man bruger. Der er en masse ting, man skal igennem på forskellige områder. Energi, affald, personalet skal inddrages og der skal laves en miljøorganisation, men det er ikke sværere end som så, og det behøver heller ikke at koste en hulens masse penge, forklarer Kristian Vøttrup.

Vi skal hamle op med Europas andre storbyer

Charlottehaven fik certificeringen længe før pandemien, men ifølge turismeforsker fra Copenhagen Business School Florian Kock har pandemien skabt en oplagt mulighed for resten af branchen til at komme med på den grønne bølge.

- Det her er en mulighed for at transformere turisme på en mere bæredygtig måde. At relancere turisme og retænke turisme. Jeg tror, at København er på forkant her, fordi byen er associeret med en høj grad af bæredygtighed. Vi har udført mange studier om det, og når man taler København, så er bæredygtighed et emne der altid dukkede op i forhold til mange andre europæiske hovedstæder, siger Florian Kock.

Florian Kock forsker i turisme, og han mener, at turistbranchen i København bør bruge coronakrisen til at begynde at tænke mere grønt.
Florian Kock forsker i turisme, og han mener, at turistbranchen i København bør bruge coronakrisen til at begynde at tænke mere grønt.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Mange spår at bæredygtighed bliver en afgørende parameter i fremtiden, og derfor indgår bæredygtighed også som et punkt i planen "Comeback Copenhagen" som Erhvervsstyrelsen, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen står bag.

- I Comeback Copenhagen spiller bæredygtighed en helt afgørende rolle. Det er faktisk det, som gennemsyrer stort set alle de initiativer, som vi har. Både i forhold til at udvikle grønne og bæredygtige oplevelser og at markedsføre hovedstaden internationalt. Vi er i hård konkurrence med destinationer ude i verden, så det kræver, at vi hele tiden er spidse på, hvordan vi stempler ind i den her dagsorden, siger Runa Sabroe fra Wonderful Copenhagen.

I Charlottehaven er de glade for branchens grønne udvikling.

- Vi har en forpligtelse for at levere en sund og god planet til vores efterfølgere. Det er jo deres planet, som vi andre har ødelagt over de sidste mange år, så der er ingen tvivl, om at man skal være med. Ikke kun for forretningens skyld, men også for hele miljøets skyld, afslutter Kristian Vøttrup.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik