Jernbanecaféen åbner ikke på onsdag: "Det er et værtshus, ikke en restaurant"

Der er en lang række regler, som restaurationer og udskænkningssteder skal overholde for at kunne åbne dørene for gæster fra på 21. april, og det får blandt andre Jernbanecaféen til fortsat at holde lukket.

Fra på onsdag kan restauranter, caféer, barer og værtshuse igen slå dørene op for både spisende og drikkende gæster, både inden- og udendørs.

Før genåbningen har Erhvervsministeriet udsendt en række retningslinjer, som serveringsstederne skal overholde.

Erhvervsminister Simon Kollerup glæder sig over den snarlige genåbning.

- Det er tiltrængt for alle os, der savner at spise et veltillavet måltid lavet på en restaurant eller café, eller drikke en helt frisk fadøl på en bar eller et værtshus. Det er helt afgørende for serveringsstederne, der har set frem til igen at kunne byde kunder velkommen både indenfor og udenfor i solen, siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Åbner ikke på grund af krav om booking

Men Simon Kollerup kommer ikke til at drikke sin friske fadøl på Jernbanecaféen i København. Her spænder de nye regler nemlig ben.

For udendørsservering vil der ikke være krav om coronapas eller noget arealkrav, mens der for indendørsservering vil være krav om coronapas og et midlertidigt krav om forudgående bordbestilling. Helt konkret betyder det, at gæster på indendørsserveringssteder skal lave en reservation mindst 30 minutter før ankomsten.

quote Men vi kan simpelthen ikke håndhæve reglen, om at gæster skal have booket 30 minutter i forvejen, uden at komme i konflikt med vores klientel

Ejer af Jernbanecaféen

Og det er netop den regel, der spænder ben for ejeren af Jernbanecafeen.

- Jeg har netop besluttet, at vi ikke åbner på onsdag, siger Agnete Bjørlig, som er tredjegenerationsejer af bodegaen, som har ligget over for Hovedbanegården siden 1933.

Ifølge Agnete Bjørglig er det ikke lysten til at åbne, der mangler.

- Men vi kan simpelthen ikke håndhæve reglen, om at gæster skal have booket 30 minutter i forvejen, uden at komme i konflikt med vores klientel, siger hun og uddyber:

- For det første er et værtshus noget andet end en restaurant. Vi ved ikke, hvor længe vores gæster bliver. Nogen er her et kvarter, mens andre er her hele dagen. Og for det andet har vi jo ikke noget bookingsystem, så jeg ved simpelthen ikke, hvordan det her skulle kunne lade sig gøre.

Så personalet og de faste kunder på Jernbanecaféen må blive hjemme lidt endnu. I stedet for at åbne på onsdag venter caféen med at åbne til 6. maj, hvor Agnete Bjørglig håber, at restriktionerne bliver lempet.

Arealkrav og hjem klokken 23

Reglen om bordbestilling er ikke den eneste, som serveringsstederne skal overholde. Serveringssteder åbner også med arealkrav på to kvadratmeter for siddende servering og fire kvadratmeter, hvis der ikke siddes ned. Det svarer til de krav, der var, inden serveringsstederne blev lukket ned i december.

Og så får restauranter, cafeer, barer og værtshuse lov til at holde åbent til 23 – dog med sidste udskænkning klokken 22.

Brancheforeninger: Bookingkrav giver ikke mening

Hos Horesta, som er brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, er man glade for, at branchen endelig får lov at åbne op. Men Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard, bakker Agnete Bjørgling op i, at kravet om en reservation 30 minutter før besøget ikke giver mening for en del af foreningens medlemmer.

- Formålet er jo, at gæsterne ikke skal stimle sammen. Men den udfordring kunne man have løst på andre måder - for eksempel ved hjælp af en person i døren, siger hun til TV 2 og tilføjer, at det for de steder, der ikke allerede har et bookingsystem, ikke er muligt.

quote Vi mener faktisk, at vi i restaurationsbranchen godt kunne have håndteret det her uden at få sådan et - som vi ser det - lidt mærkeligt benspænd

Administrerende direktør for SMV Danmark

- Det er hverken teknisk muligt at få op at stå på så kort tid eller økonomisk rentabelt at gøre det, siger Katja K. Østergaard.

Også hos SMV Danmark, som repræsenterer nogle af landets små- og mellemstore virksomheder, synes man, at reglen, om at man skal booke bord 30 minutter før besøget, ikke giver mening.

- Vi er helt på linje med, at vi skal sørge for, at folk ikke stimler sammen. Men ved at have denne her regel, så forsvinder der også noget forretning fra virksomhederne, siger Jakob Brandt, som er administrerende direktør for interesseorganisationen SMV Danmark.

Med det mener han, at 60 procent af besøgene på restauranter og caféer er spontane - og dermed uden reservation.

Han mener, at man allerede sikrer, at der ikke er for mange mennesker i restauranterne og på barerne, med de restriktioner, der allerede er.

- Vi mener faktisk, at vi i restaurationsbranchen godt kunne have håndteret det her uden at få sådan et - som vi ser det - lidt mærkeligt benspænd. Vi skal ikke have flere gæster ind, end vi må have, men det kan vel være ret underordnet, om de har bestilt bord, siger han og tilføjer:

- Det virker bare som endnu en uforståelig coronabyrde, som man pålægger nogle meget trængte virksomheder.

Kravet om bordreservation gælder i første omgang frem til 6. maj.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik