Har været undervejs i syv år: Nu bliver forsinket bro endelig løftet på plads

Cykelbroen over Jyllingevej har været undervejs i adskillige år og er ad flere omgange blevet udskudt og forsinket. I weekenden løftes den på plads.

Når brofagene til en 212 meter lang cykelbro over den trafikerede Jyllingevej lørdag bliver løftet på plads i Rødovre er det en foreløbig kulmination på et årelangt projekt, der har vist sig mere kompliceret og omfangsrigt end først antaget.

For det er ikke første gang, at parterne bag brobyggeriet har kunnet meddele, at passagen for cyklister og fodgængere over den trafikerede indfaldsvej var lige på trapperne.

Både i 2014, 2018 og 2020 har broen været annonceret på vej mod snart at kunne stå klar. Men alle gange er broen blevet ramt af forhindringer, som har udskudt projektet.

Denne gang skulle det være sikkert og vist:

Broen kommer op.

Og det sker denne weekend, hvor trafikken på Jyllingevej spærres, skriver Rødovre Kommune i en pressemeddelelse.

- Det er selvfølgelig trist, at projektet har været gennem så mange udfordringer. Men nu ser vi frem til at åbne broen, for det vil betyde rigtig meget for Rødovre som cykelby, siger Jan Kongebro (S), der er formand for teknik- og milljøudvalget i Rødovre Kommune, til TV 2 Lorry.

Her bliver Jyllingevej spærret

Større indsats for at give gammel fæstning nyt liv

Ved weekendens manøvre bliver brofagene hejst og monteret, så den lidt over 200 meter lange bro hæver sig over indfaldsvejen.

Broen kommer til at forbinde naturruten langs fortidsfæstningen Vestvolden for cyklister og gående.

- Vestvolden er en populær cykelrute for pendlere, og der er mange, der går tur i området. Det er et fredet fortidsminde, og det er samtidigt det største sammenhængende grønne område i Rødovre, så det er vigtigt, at vi hurtigt og sikkert kan passere over de store indfaldsveje til København, udtaler Jan Kongebro.

Den nye cykelbro er en del af et større projekt, der skal revitalisere det grønne område Københavns Befæstning langs Vestvolden. Bag projektet består af Realdania, Naturstyrelsen og Kulturstyrelsen. Opførelsen af broen sker med økonomisk støtte fra Vejdirektoratets Cykelpulje og Rødovre Kommune.

Vildsporet vandledning og andre udfordringer

Naturstyrelsen har stået for opførelsen af broen, som har været undervejs siden 2014, hvor den blev vedtaget. Men i takt med indkommende forhindringer er tidsplanen skredet flere gange.

Det viste sig blandt andet, at det ene af brofundamenterne lå oven på en større vandledning, som ikke umiddelbart var til at flytte. Vandledningen, der er en af Københavns hovedvandforsyninger, lå ganske enkelt ikke, hvor den skulle ifølge ledningsregisteret.

Derfor blev parterne simpelthen nødt til at placere broen et andet sted, en manøvre der krævede, at broen skulle tilpasses i forhold til dets oprindelige udseende.

Samtidig besluttede forsyningsselskabet Hofor sig for at udskifte den omtalte vandledningen, inden broen kom op. Så blev projektet forsinket igen.

Med forsinkelserne er regningen for cykelbroen også vokset. Til at starte med stod Rødovre Kommune til at skulle skyde 15 millioner kroner i broen. Det seneste estimat lyder nu på, at prisen kommer til at blive omkring 20 millioner kroner, oplyser Jan Kongebro til TV 2 Lorry.

Utilfredse borgere har klaget over forsinket bro

De mange forsinkelser er ikke gået ubemærket hen. Avisen Rødovre Lokal Nyt samlede sidste år en række borgeres klager over, at stien efter flere år som byggeplads fortsat var aldeles ufremkommelig.

På Rødovre Kommunes egen hjemmeside kan man også finde klager fra borgere over den forsinkede bro. Blandt andet skriver en borger, at det ufærdige arbejde, som blokerer for den eksisterende cykelrute, er meget tæt på at få ham til ”at hoppe ind i bilen og igen køre på arbejde”.

- Det har været noget af en prøvelse, for vi har fået rigtig, rigtig mange klager, hvor det har været svært at forklare borgerne, at vi ikke bare kunne sætte broen op, da det ikke er kommunen, som har haft den opgave, siger Jan Kongebro.

Efter brofagene løftes op i weekenden, skal konstruktionen samles og justeres. Derefter bliver der anlagt gang- og cykelsti samt belysning.

Det forventes, at broen er færdigbygget og klar til at kunne tages i brug denne sommer.

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Køge Bugt Motorvejen i Greve, trafik

Greve-borgere vil også have del i støjpulje: "Vi kan ikke holde larmen ud"

Bispeengbuen

playNedgravning af Bispeengbuen kastes ind i forhandlinger om trafikaftale

20120219-170141-5-1920x1280we

Borger ønsker S-tog til Fredensborg - nu lytter politikerne

Kronprinsesse Marys Bro

playUdskældt bro-betaling skal genforhandles på Christiansborg - stor glæde hos lokalpolitikere

Rødovre

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere