Paw Jensen er hjertepilot og kører med blå blink og sirene

Paw Jensen er frivillig hjertepilot. Han har en hjertestarter i bilen, og bliver tilkaldt hvis nogen i nærheden får et hjertestop.

Rettelse
Clock05. mar 2020, kl. 15:30
Det har i denne artikel tidligere fremgået, at Paw Jensen var den første hjertepilot, der har kørt med udrykning. Det er ikke korrekt, da mindst to af hans kolleger har gjort det i længere tid. Det har også fremgået, at de har tilladelse til det, men den tilladelse er siden artiklens publicering blevet trukket tilbage, så de indtil videre kun må køre udrykningskørsel, når de laver tavlevognsberedskab.

29-årige Paw Jensen fra Storkøbenhavns Totalservice arbejder til daglig i tavlevognsberedskabet, hvor han arbejder med at sætte skilte op ved ulykker. Fordi han i det arbejde har tilladelse til at køre udrykningskørsel, så er han en af ganske få hjertepiloter, som også har haft tilladelse til at køre med blå blink og sirene, hvis han bliver kaldt ud til et hjertestop. 

- Jeg kan jo gøre en kæmpe forskel, føler jeg i hvert fald selv. Jeg kan komme hurtigere gennem trafikken, siger Paw Jensen til TV 2 Lorry. 

Paw Jensen har en hjertestarter, som altid er i arbejdsbilen, hvor han kører rundt og sætter skilte op ved ulykkessteder. 
Paw Jensen har en hjertestarter, som altid er i arbejdsbilen, hvor han kører rundt og sætter skilte op ved ulykkessteder. 
Foto: Henry Michaelsen - TV 2 Lorry

Hjertepiloter er frivillige, som er uddannede i hjertelungeredning. De har hjertestartere i bilen og får besked via en app på deres telefon, hvis der er et hjertestop i nærheden af dem. 

quote Jeg håber på, at vi kan redde nogle mennesker derude, som ikke vil have været reddet, hvis vi ikke var kommet frem.

Paw Jensen, hjertepilot & entreprenør, Storkøbenhavns Totalservice

Kører Paw Jensen med udrykning, så kan han komme meget hurtigere frem til et hjertestop og dermed begynde genoplivning før andre.

- Statistikkerne viser, at hvis man er fremme indefor de første fem minutter, så er der godt håb for, at patienten overlever, siger Paw Jensen. 

De blå blink må kun anvendes i forbindelse med, at Paw Jensen bliver kaldt ud til et tavleberedskabstjenester. På billedet her er de blå blink tændt i forbindelse med TV 2 Lorrys optagelse. 
De blå blink må kun anvendes i forbindelse med, at Paw Jensen bliver kaldt ud til et tavleberedskabstjenester. På billedet her er de blå blink tændt i forbindelse med TV 2 Lorrys optagelse. 
Foto: Henry Michaelsen - TV 2 Lorry

Paw Jensen understreger, at han som hjertepilot ikke er et alternativ til en ambulance, men i stedet et ekstra tilbud, der kan være med til at redde liv. 

- Jeg håber på, at vi kan redde nogle mennesker derude, som ikke vil have været reddet, hvis vi ikke var kommet frem, siger Paw Jensen. 

Rettelse
Clock05. mar 2020, kl. 15:36
Efter denne artikel er blevet publiceret, er Storkøbenhavns Totalservice blevet meddelt, at de indtil videre ikke må køre udrykningskørsel når det gælder hjertestoppatienter, da deres tilladelse til at køre udrykningskørsel er givet til dem på grund af deres arbejde trafikafspærringer. 

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Sundhed

20140629-134614-l-1920x1283we.jpg

playNy ”opsigtsvækkende” forskning fra Ballerup kan ændre akutberedskaber i hele verden

sengeløse

Kommune med færrest sygedage blandt sosu'er: "Borgere får en bedre hverdag"

60_percent

playFørstegangsfødende på Hvidovre Hospital skal alligevel ikke hjem efter 8 timer

Praktiserende læge Peder Reistad. Han er også formand for PLO-Hovedstaden.

playFlere patienter har fået adgang til en læge: "Det er en god nyhed"

Region Hovedstaden

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere