Tre travle buslinjer - og 50 andre - skal køre på el

København, Ballerup og Frederiksberg skal nu have endnu flere el-busser. Og nu vil Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Hvidovre også med på den grønne bølge.

Bus 3A var en af de første busser, der tilbage i 2017, begyndte at køre på el. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

53 nye elbusser skal inden for kort tid indtage de storkøbenhavnske veje.

Det har kommunerne, København, Ballerup, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Hvidovre, besluttet i fællesskab.

De er blandt andet tre af de travleste buslinier, 1A, 164 og 10, der nu skal transportere passagererne mere miljøvenligt rundt i Storkøbenhavn. Ifølge Movia benytter 10 millioner passagerer sig årligt af netop de tre busliner.

Læs også Busstoppesteder skaber undren - vender skur forkert?

Det er dog ikke en omstilling, som bare lige klares henover natten, så overgangen fra diesel til el vil ske mellem december 2021 og sommeren 2022.

Med indsættelsen af de i alt 53 nye elbusser vil der i 2022 være 114 elbusser i drift i Storkøbenhavn og dermed 176 elbusser i drift på hele Sjælland. Det svarer til 15 procent af Movias samlede busdrift opgjort på antal køreplantimer og 13 procent af alle Movias busser.

Hertil kommer fem elhavnebusser i Københavns Havn. Samlet vil det give en reduktion på 5.037 tons CO2, 10 tons NOx og 40 kg partikler, når alle busser er i drift. 

Et stort skridt

Med den fælles kommunale beslutning om at gå fra diesel til el på de tre buslinjer, tager de syv kommuner og Movia endnu et skridt mod målet om, at alle busser på Sjælland kører fossilfrit i 2030 - og mindst halvdelen på el. Københavns Kommunes mål er en total omlægning af alle dieselbusser til el allerede i 2025. 

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ser frem til, at elbusserne kommer ud på vejene.

- Med de nye elbusser reducerer vi støj og forurening, så luften i København bliver renere, og københavnernes sundhed styrkes. De nye elbusser bringer os et vigtigt skridt nærmere til en omlægning af alle Københavns busser til el og målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Det glæder mig, at vi nu er endnu flere byer, der får renere luft, siger Frank Jensen.

Movias første 76 elbusser blev indsat i Ballerup, Egedal, Frederiksberg, København og Roskilde kommuner i 2019. I sommeren 2021 kommer der 47 busser fordelt i Glostrup og Rødovre samt en række andre kommuner udenfor TV 2 Lorrys sendeområde.

Læs også For farlig indsejling: Movia lukker stoppested for havnebussen

De 53 nyeste elbusser kommer i drift fra december 2021 til juni 2022. 

- I Movias mobilitetsplan har vi aftalt en fælles klar målsætning for, hvordan vi i de sjællandske kommuner og regioner kan bidrage til at løfte den vigtige klimadagsorden med grøn omstilling og flere rejsende i den kollektive transport. Her har vi også sat vores mål for den grønne omstilling. Alle vores busser er fri for CO2 i 2030, og mindst halvdelen af dem er eldrevne, vores flextrafik køres i elbiler, og vores nye tog er eldrevne, siger administrerende direktør i Movia Dorthe Nøhr Pedersen.

Det siger borgmestrene

Jesper Würtzen, borgmester i Ballerup Kommune
- Vi er glade for, at endnu en af buslinjerne gennem vores kommune fremover skal køre på el. Det flugter med vores mål om, at den lokale busdrift skal være fossilfri i 2030. Udbredelsen af elbusser, især på vores bynære linjer, er godt for det lokale miljø - både i forhold til forurening og støj.

 

Simon Aggesen, borgmester Frederiksberg Kommune

- Frederiksberg ønsker at være elbilby nummer ét - og derfor har vi besluttet, at linje 1A og alle andre busser i vores by skal køre på el. Det vil sammen med en lang række andre tiltag bidrage til en sundere og bedre by, der også er godt på vej til at blive CO2 neutral.

 

Trine Græse, borgmester i Gladsaxe Kommune

- I Gladsaxe gør vi en målrettet indsats for at fremme den grønne omstilling og øge mulighederne for at benytte bæredygtig, kollektiv transport. Vores mål er, at alle vores buslinjer skal betjenes af eldrevne busser fra 2025. Derfor glæder det mig også, at vi nu får taget hul på opgaven.

 

Thomas Gyldal Petersen, borgmester i Herlev Kommune

- Herlev Kommune er ambitiøs omkring grøn omstilling. Vi vil gerne bidrage til at nå de nationale mål for reduktion af CO2-udledningen. At få elbusser til Herlev er et skridt på vejen mod renere luft og en mere bæredygtig by - og så gør det jo ikke noget, at elbusser støjer mindre. Jeg glæder mig over dette skridt og ser frem til endnu flere "grønne" busser i Herlev i fremtiden.

 

Karen Riis Kjølbye, formand for Teknik- og Miljøudvalget, Gentofte Kommune

- I Gentofte vil vi gerne gøre det nemmere for borgerne at leve klimaansvarligt. Derfor er vi glade for, at borgerne i fremtiden kan køre med elbusser, der gør transporten grønnere og samtidig bidrager til en sundere by med renere luft og mindre støj.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik