Godt nyt: Færre skades i højresvings-ulykker

Antallet af højresvingsulykker er faldende. Det oplyser Vejdirektoratet.

Cyklister er en udsat gruppe, når det gælder højresvingsulykker - men antallet af skader er heldigvis faldende. Foto: Andreas Beck - Scanpix

De modbydelige og dybt tragiske højresvingsulykker, som  i værste fald koster cyklister livet, får hver gang stor opmærksomhed og sætter gang i debatten om, hvordan de undgås. Men faktisk bliver der færre af de forfærdelige ulykker år for år. Det oplyser Vejdirektoratet.

Tilbage i slutningen af 90'erne blev der årligt registreret omkring 40 højresvingsulykker, hvor mange havde dødelig udgang.

Men sidste år var tallet nede på 15 registrererede ulykker, hvor i alt fem mistede livet og 10 kom til skade. I år har foreløbig tre mistet livet, mens ni er blevet kvæstet.

Læs også Hver fjerde har været tæt på: Sådan undgår du højresvingsulykker

Bredt samarbejde

Ifølge Vejdirektoratet er det et bredt samarbejde mellem de forskellige trafikantgrupper, transporterhvervet og forskellige statslige myndigheder i den såkaldte Højresvingsgruppe, der har givet input til forbedringerne.

Det betyder, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i risikoramte vejkryds, og samtidig er der gennemført kampagner om spejlindstillinger på lastbiler, øget opmærksomhed på blinde vinkler - og undervisning af børn i forhold til store køretøjer i trafikken.

00:53

Kort nyt.

Luk video

- Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen. Nye teknologier, som kan være med til at øge den generelle færdselssikkerhed, er klar til at blive brugt i lastbilerne, og derfor arbejder jeg på EU-plan for, at vi stiller tekniske krav til lastbilerne om eksempelvis detektionssystemer, som kan afværge kollisioner med bløde trafikanter, siger Ole Birk Olesen, der er transport-, bygnings- og boligminister.

Han tilføjer:

- Generelt hilser jeg den teknologiske udvikling meget velkommen, som på lang sigt vil gøre det muligt helt at undgå højresvingsulykker. Men det betyder ikke, at vi skal sætte os på hænderne og vente på den teknologiske udvikling. Vi skal fortsætte indsatsen, og jeg ser frem til at følge gruppens arbejde i de kommende år.

Læs også Cyklist ramt i højresvingsulykke

Succes fører til udvidelse

Analysen af højresvingsulyklken og indsatsen for at begrænse deres antal har været så god, at Højresvingsgruppen nu udvider sit arbejdsområde, så det generelt kmmer til at handle om situationer i trafiken, hvor bløde trafikanter kan komme til skade på grund af store køretøjer.

- Højresvingsulykkerne er ofte meget alvorlige ulykker, men der sker også mange andre ulykker mellem store køretøjer og de lette trafikanter, der er på cykel eller til fods. Det næste skridt bliver derfor at udvide gruppens fokusområde, så vi kigger på mulige indsatser mod mange flere ulykkestyper,” siger Leif Lorenzen, chefkonsulent i Færdselsstyrelsen og tovholder for Højresvingsgruppen.

Højresvingsulykker med forfærdelige følger

De seneste højresvingsulykker i vores område:

 

16. november 2018:

63-årig mandlig cyklist kommer alvorligt til skade, da han rammes af en højresvingende lastbil på Lundtoftegårdsvej i Lyngby.

 

Mandag den 5. november 2018:

Kvindelig cyklist kommer til skade, da hun rammes af højresvingende lastbil i T-krydset ved Frederiksberg Allé/Allégade/Pile Allé

 

14. september 2018:

En fodgænger påkøres af en højresvingende lastbil ved Avedøre Havnevej i Hvidovre.

 

31. august 2018:

En 28-årig kvindelig cyklist mister livet, da hun bliver ramt af en højresvingende lastbil i krydset mellem Borups Allé og Hulgårdsvej i København.

 

20. juli 2018.

En cyklist mister livet ved højresvingsulykke i krydset Gyldenløvesgade, Åboulevard og Rosenørns Allé ved søerne i København.

 

21. februar 2018:

En yngre kvinde mister livet ved en højresvingsulykke på Hammerichsgade i København.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik