Frygter lange ventetider på autoværkstedet: Det kan blive dyrt

Autobranchen Danmark modtager henvendelser om lange ventetider på reservedele til biler. En ventetid der kan have konsekvenser på autoværkstederne fremover.

Døre, lygter og skærme. Kendte reservedele til biler, men svære at få fingrene i ifølge Autobranchen Danmark.

Her frygter man nemlig lange ventetider fremover, når de rette reservedele skal findes til din skadede bil.

- Vi har omkring 1200 medlemmer, og vi har fået flere henvendelser fra dem. De siger, at de har svært ved at få nogle reservedele hjem, fortæller Nicky Bobak, der er eftermarkedschef hos Autobranchen Danmark.

quote Det kan komme til at betyde, at reservedelene stiger i pris.

Nicky Bobak, eftermarkedschef, Autobranchen Danmark

Autobranchen Danmarks medlemmer består af bilforhandlere, og det er netop dem, der henvender sig om udfordringerne med reservedele. 

Og de lange ventetider på reservedele kan betyde, at en tur på værkstedet fremover bliver mere tidskrævende og mere omkostningsfuld.

- De gængse reservedele kan man stadig få fat i, men de mere unikke og originale dele er der ventetid på. Det kan komme til at betyde, at reservedelene stiger i pris, siger Nicky Bobak.

Ifølge ham er der flere årsager bag ventetiden på reservedelene.

- Der er krig i Ukraine, priserne stiger generelt og mange effekter påvirker det her, fortæller eftermarkedschefen.

Han peger desuden på corona som en katalysator for leveringsudfordringerne.

Mangel på reservedele truer lånebilen

Særligt er en potentiel forlænget ventetid et problem for autoværkstedernes mulighed for at tilbyde en lånebil.

- Man kan jo sige, at ventetiden bare er et problem for værkstederne, da kunden jo får en lånebil. Men da værkstederne skal låne bilerne ud i længere tid, kommer det til at koste mere for værkstederne. Hvis det fortsætter sådan, så kan det være, at man skal betale for at låne en bil fremover, eller at værksteder slet ikke tilbyder en lånebil, oplyser Nicky Brobak.

Han beretter om flere henvendelser fra autobranchens medlemmer, der fortæller, de er begyndt at nød-reparere biler, så bilerne kan køre, indtil de rigtige reservedele er kommet hjem.

- Man forsøger jo at gøre, hvad man kan. Hvis ikke en producent kan finde reservedele, så reparerer man nødtørftigt, så bilen i det mindste kan køre. Det må vi nok vænne os til at leve med, fastslår han.

Mærker ikke stor forskel

TV 2 Lorry har i dag været i kontakt med autoriserede bilforhandlere og autoværksteder i hovedstadsområdet, der fortæller, at de ikke oplever usædvanlige problemer med leverancen af reservedele.

Det ændrer dog ikke Autobranchen Danmarks holdning.

- Vi har som sagt modtaget en del henvendelser. Det er ikke noget, vi har en analyse på, men det kan være, det ikke er blevet et problem for de andre endnu, forklarer eftermarkedschefen.

Forventer du så, det bliver et stort problem fremover?

- Jeg forventer det ikke, men jeg frygter det, svarer han.

Selv med frygt for manglen på reservedele i fremtiden, så ser man dog ikke nogen klar løsning hos Autobranchen Danmark.

- Jeg ved ikke, hvad løsningen skulle være. Mangler man en reservedel, så mangler man den jo. Jeg tror ikke, man ser en normalisering i 2022, siger Nicky Bobak.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik