Slam-kar skal løse klam problematik udløst af Lynetteholm

Fremfor at dumpe over to millioner kubikmeter slam ved Køge Bugt præsenterede transportminister Trine Bramsen (S) i dag et alternativ i form af et kæmpe kar til partierne bag anlægsloven for Lynetteholm. SF efterspørger alternativer.

Planen var at grave over to millioner kubikmeter havneslam op i området mellem Nordhavn og Refshaleøen for at sikre et stabilt fundament til den kommende kunstige halvø Lynetteholm.

I de første tre måneder af 2022 har skibe derfor sejlet i pendulfart mellem København og to såkaldte klappladser ved Køge Bugt, hvor havneslammet er blevet dumpet i Øresund. Men det, der kaldes klapning, har ført til massiv kritik, hvilket fik transportminister Trine Bramsen (S) til at komme med et alternativ til dumpningen til et møde med partierne i forligskredsen bag anlægsloven.

Løsningen kan være et kæmpe slam-kar på selve Lynetteholm. Her skal de over to millioner kubikmeter slam deponeres fremfor at blive dumpet ud for Køge Bugt, hvorefter der fyldes jord på.

Alternativet, som tidligere har været fremhævet som mulighed af eksperter, har dog den konsekvens, at Lynetteholm i så fald vil blive forsinket med et år, sagde transportministeren. Det betyder, at det storstilede byggeprojekt står færdigt tidligst i 2071 – altså om 49 år.

Tidligere torsdag bragte B.T. nyheden baseret på anonyme kilder, men nu bekræfter medlem af folketingets transportudvalg Anne Valentina Berthelsen (SF) det også overfor TV 2 Lorry:

- Umiddelbart arbejder man med en model, hvor man vil indbygge slam i øen. I SF har vi dog nogle tekniske spørgsmål til det. Eksempelvis om man kan risikere spredning ved utætheder, og om der er alternativer, der er bedre, siger hun. 

Transportminister Trine Bramsen (S) og miljøminister Lea Wermelin (S) fik tidligere torsdag begge en næse for deres håndtering af sagen omkring prestigeprojektet. 

Fejet af bordet

Alligevel er Anne Valentina Berthelsen (SF) ikke tilfreds. 

- Jeg er bekymret for, at man ikke overvejer alle muligheder, når man nu alligevel vil sætte projektet på pause. Det er positivt, at man finder på noget andet, men jeg ser gerne, at man laver en ny miljøkonsekvensvurdering og undersøger alternativer, siger Anne Valentina Berthelsen, men understreger overfor TV 2 Lorry, at forsinkelsen netop kan være en mulighed for at sikre sig, at man vælger den rette løsning. 

Hun fortsætter:

-  Igennem flere samråd har ministrene skubbet aben frem og tilbage mellem sig og ikke rigtig været deres ansvar bevidst. Det, synes vi i SF, er dybt kritisabelt.

Ifølge Anne Valentina Berthelsen kæmpede SF allerede for et år siden for, at man skulle se på alternativer til dumpningen af slam, der også kaldes klapning.

- Dengang blev det fejet af bordet, men det er dejligt, at regeringen er blevet klogere. Hvis det står til transportministeren udskydes fase tos begyndelse dog bare en smule, så man i et års tid ikke klapper. Det er ikke at sætte projektet på pause efter min mening, siger hun til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Jeg spurgte derfor, hvorfor vi ikke bruger det år på at lave en ny miljøkonsekvensvurdering, men det ville ministeren ikke svare på, hvilket undrer mig.

Undersøgelse er ikke klar

TV 2 Lorry skrev i april, at By & Havn var blevet sat til at undersøge, hvordan slammet kunne bortskaffes på anden vis end ved at dumpe det ved Køge Bugt. 

Mens eksperter vurderede, at et alternativ netop kunne været et kar, som man bygger ovenpå, kunne et andet være en såkaldt klapplads, hvor man bedre kunne kontrollere slammet, end man kan i Øresund.

Men forespurgt om undersøgelsen, lyder det torsdag fra By & Havn, at man endnu ikke har afleveret rapporten, og det først sker i næste uge, hvorfor de henviser til svarene i TV 2 Lorrys artikel.

Kritikken af den kunstige halvø mellem Nordhavn og Refshaleøen er vokset de seneste måneder.

Ikke mindst efter at DR i slutningen af april kunne fortælle, at en 40 år gammel forskningsartikel ligger til grund for centrale beregninger af miljøkonsekvenserne ved dumpning slam ud for Køge Bugt.

Siden har konsulentfirmaet Rambøll oplyst, at det amerikanske studie kunne have været udeladt, uden at vurderingen ville være faldet anderledes ud.

Der er allerede blevet dumpet flere hundredetusinde kubikmeter i Øresund ud for Køge Bugt, siden man i januar begyndte at dumpe det letforurenede slam, og det var planen at dumpe op til 2,3 millioner kubikmeter.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Se TV 2 Lorrys indslag fra 5.maj om problematikken omkring Lynetteholmen.


TV 2 Lorry beskrev tidligere i dag, at en pause i projektet, ifølge ministeren, også vil give mulighed for bedre borgerinddragelse og ”yderligere tiltag for inddragelse”.

Netop borgerinddragelsen i projektet har tidligere været stærkt kritiseret. TV 2 Lorry har tidligere beskrevet, hvordan flere partier har peget på, at projektet manglede borgerinddragelse, ligesom de mente, at projektet blev ”hastet igennem” Christiansborg.