Så er der gang i biksen: "Der er en del grå hår, der skal farves"

Mandag den 20. april 2020 slog frisørerne dørene op for langhårede og grånende kunder.

Der er normalt lukket om mandagen hos frisør Ljungberg/Saqr i Dronningens Tværgade i Indre By i København. Men ikke i dag.

For første gang siden onsdag den 18. marts havde landets frisørsaloner i dag mulighed for at holde åbent, og dermed valgte Oday Saqr at skippe sin faste lukkedag.

- Jeg har glædet mig. Vi frisører er jo både sociale og kreativt anlagte, så det har været rigtigt svært at skulle holde lukket. Jeg er så glad for at være tilbage, fortæller han, mens han går i gang med at vaske kundeområde og spritte af.

Og den kommende periode kommer til at indebære en del arbejdsrutiner, der ikke er normale i den lille salon, som Oday Saqr har drevet i ni år.

- Jeg har bestilt visir, som jeg kan have på, når jeg arbejder. Det er nok vigtigst, når jeg arbejder foran kunden, men hvis ikke det er for ubehageligt, så kan det da godt være, jeg ender med at have det på hele tiden. Jeg har også bestilt engangskapper i plastik til kunderne, og så har jeg masser af håndsprit, fortæller han og peger på en af flaskerne, der står klar ved indgangen.

Sund fornuft

Oday Saqr føler sig ikke bekymret over at skulle genoptage et job, hvor det er en fysisk umulighed at holde to meters afstand til kunderne.

- Der er jo altid en risiko - bare ved at leve. Men hvis man bruger sund fornuft, så tror jeg, det går, siger han.

quote Da Mette Frederiksen annoncerede lukningen, blev jeg bange. Jeg følte mig angst og kunne ikke sove om natten.

Oday Saqr, frisør

Salonen er en enmands-salon, og Oday Saqr har tænkt sig at lægge så meget tid ind mellem de enkelte kunder, at der er tid til rengøring og afspritning hver gang.

- Da Mette Frederiksen annoncerede lukningen, blev jeg bange. Jeg følte mig angst og kunne ikke sove om natten. Det var virkelig en udfordring - også fordi det kom som lyn fra en klar himmel. Men jeg syntes samtidig, at det var fornuftigt at lukke . Og når vi nu kan åbne igen, så er det jo netop fordi de handlede så tidligt, forklarer han.

Oday Saqr har ikke fået hjælp fra sin udlejer til at komme igennem den periode på godt en måned, han har haft uden indtægter.

- Jeg har søgt støtte, men ikke hørt noget. Heldigvis havde jeg noget opsparing, jeg kunne trække på, så jeg har klaret mig, siger han.

Booket kalender

Midt i interviewet dukker en kunde op.

- Har du åbent, og kan jeg bestille en tid, lyder spørgsmålet.

quote Jeg har fået ekstremt mange bookninger. Det er primært folk mellem 30 og 45 år, der vil klippes. Mange har vist også fået en del grå hår, de gerne vil have farvet igen.

Oday Saqr, frisør

Oday Saqr kigger i kalenderen - og har først en ledig tid fredag sidst på ugen. Den får kunden.

- Jeg har fået ekstremt mange bookninger. Det er primært folk mellem 30 og 45 år, der vil klippes. Mange har vist også fået en del grå hår, de gerne vil have farvet igen, lyder det med et grin.

Det var et stort øjeblik for Oday Saqr, da han i dag kunne stikke nøglen i døren til salonen for at gøre klar til en dags arbejde.
Det var et stort øjeblik for Oday Saqr, da han i dag kunne stikke nøglen i døren til salonen for at gøre klar til en dags arbejde.
Foto: Hans Nørgaard / TV 2 Lorry

Forbund: Følg retningslinjerne

Når Oday Saqr i artiklen ovenover fortæller, at lukningen af frisørsalonerne kom som et lyn fra en klar himmel, så er det også den følelse, man sidder med i fagorganisationen for frisører og kosmetologer, DOFK, når det handler om genåbningen.

 

- Vi har jo kun haft en weekend, så det har været lidt kaotisk. Det kunne man måske nok have planlagt lidt bedre, lyder det fra forbundets formand, Connie Mikkelsen.

 

Forbundet er blevet bestormet med først en masse praktiske spørgsmål om sikkerhedsadfærd, og dernæst om, hvordan ordningerne om lønkompensation fungerer, når frisørerne helt eller delvist åbner deres butikker - for ingen ved, hvor mange af kunderne, der dukker op igen.

 

- Med det sikkerhedsmæssige, der er, så siger vi, at de skal følge de retningslinjer, der er nævnt. Det vil sige, at man skal øge hygiejnen et stort step op, hvis den ikke allerede er det. Der skal være håndsprit, og de skal spritte af mellem kunderne. Der skal være rene kapper, rene håndklæder, og både ugeblade og legetøj skal fjernes fra salonen, forklarer Connie Mikkelsen og tilføjer, at der også skal være god fysisk plads mellem kunderne.

 

Hun siger også, at det ikke er et krav til frisørerne, at de skal bruge visir.

 

- Det er jo kun relevant, når man arbejder foran kunden - og det tager ikke de 15 minutter, der er grænsen, at klippe et pandehår. Men hvis frisørerne gerne vil - eller kunden vil have det, så kan man jo bare gøre det, selv om det ikke er et krav, siger hun.

 

Og så har hun et ganske fornuftig råd til kunderne. Hvis man er gået hjem fra arbejde, fordi man har det skidt - så skal man ikke lige slå et smut omkring frisøren på vejen hjem.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik