Restaurant sælger 100 procent kontaktløs takeaway med en sluse til kunderne

Den asiatiske takeaway-restaurant Tigermom på Nørrebro kører en ultrastriks corona-politik med sprit, masker og sluse til kunderne.

03:26

De ansatte på Tigermom går altid med maske. Video: Privat foto

For den asiatiske restaurant Tigermom på Nørrebro har corona-krisen, og statminister Mette Frederiksens nedlukning af alle restauranter den 18. marts, betydet en ny virkelighed.

Fra den ene dag til den anden skulle restaurantens ejer, Lisa Lov, lægge om fra restaurant til takeaway.

Læs også Michelin-restaurant og tøjforretning glæder sig over regeringens nye låne-tiltag

Hun besluttede fra start, at hun ikke bare ville følge alle myndighedernes corona-anbefalinger, men faktisk at gå endnu videre.

Vi har aftalt at være meget strikse med at holde afstand også i fritiden. Vi ses kun med de mennesker, vi bor sammen med.

Lisa Lov, ejer af Tigermom

- Vi har taget det meget alvorligt lige fra begyndelsen. Vi har lavet helt kontaktløs betjening, og vi har også ansigtsmasker på, når vi arbejder, siger Lisa Lov til TV 2 Lorry via en Skype-forbindelse.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Et vindfang fungerer som en sluse, hvor der kun må være én kunde ad gangen. Foto: Privat foto

Regler for fritiden

Al betjening sker altså helt uden kontakt til kunderne.

Når de skal betale, er det typisk via MobilePay. Restauranten har et lille vindfang, der fungerer som en lukket sluse, hvor en kunden kan hente maden.

Tigermom ligger i Ryesgade på Nørrebro. Foto: Privat foto

- Vi tillader én person i vindfanget ad gangen. Jeg stiller maden på et lille bord, og så stiller jeg mig bag døren og åbner den. Derefter kan kunden stikke armen ind og tage maden, siger Lisa Lov.

Da restauranten stadigvæk var åben, havde den seks ansatte. Nu er de kun to. De holder afstand til hinanden, vasker hænder, gør rent og spritter af i et væk.

Læs også Overblik: Sådan kommer den gradvise åbning af Danmark til at se ud

Også vareleveringen foregår efter særlige foreskrifter:

 - Vi får leveret varer til døren, så vi tillader ikke, at der kommer folk ind i restauranten. Det betyder, at jeg og min kollega er de eneste to mennesker i restauranten, siger Lisa Lov.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Det er ikke tilfældigt, at Lisa Lov kører en stram coronalinje. Hun er kendt for sin strikse facon. Foto: Privat foto

Selv fritiden har de lavet regler for:

- Vi har aftalt at være meget strikse med at holde afstand også i fritiden. Vi ses kun med de mennesker, vi bor sammen med. Det er for at beskytte os selv og vores kunder, siger Lisa Lov.

Og den strikse linje har en pris.

- Jeg har sagt nej til fødselsdage, og folk der siger: 'Lad os drikke en kop kaffe'. Jeg siger: 'Nej, lad os ikke drikke en kop kaffe. Lad os bare blive hjemme', siger den 32-årige restaurantejer og sukker og griner på samme tid.

Lisa Lov er fra New Zealand. Hendes forældre tilhører det kinesisk-cambodianske mindretal. Foto: Privat foto

En rigtig tigermor

Lisa Lov er vokset op i New Zealand. Hendes forældre tilhører det kinesisk-cambodianske mindretal.

At hun kører en stram linje, kommer nok ikke bag på hendes tidligere kollegaer på restauranten Relæ, hvor hun på et tidspunkt var ansvarlig for eleverne.

Tigermom laver mad fra de forskellige asiatiske køkkener. Foto: Privat foto

- Min chefkok begyndte at kalde mig "tigermom", fordi jeg var meget striks med, hvordan jeg ville have, at folk skulle gøre tingene. Jeg sagde: 'Du skal gøre sådan, og ikke sådan'! Jeg var hele tiden efter folk, siger Lisa Lov.

Hun tog navnet så meget til sig, at det nu er det, hendes restaurant hedder.

- Når du er tigermom, får du folk til at følge strikse regler - og opføre sig på en særlig måde, fordi du kærer dig om de mennesker, du passer på, siger Lisa Lov.

Beskyttergenet får hendes familie i New Zealand også at mærke.

 - Jeg har ringet til mine forældre og sagt: I må ikke gå ud! I må ikke besøge nogen! I er i risikogruppen, I skal tage det her meget meget alvorligt, siger hun.

Læs også Corona lukker flere Michelin-restauranter: - Vi storbløder økonomisk, siger direktør

Hårde betingelser

Corona-krisen har allerede kostet flere restauranter livet. Tigermom har også måttet tilpasse den nye virkelighed.

 - Det har været meget svært. Vi var pludselig nødt til at lære, hvordan man laver takeaway. Vi lavede selvfølgelig nogle fejltagelser i starten. Men vi bliver bedre og bedre, siger Lisa Lov.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Tigermoms to ansatte holder afstand til hinanden. Foto: Privat foto

Læs også Coronavirus får igen Tivoli til at udskyde åbning - og forlænge sæsonen

Selvom Lisa Lov selvfølgelig glæder sig til, at nedlukningen slutter, og at verden bliver normal igen, har hun også en lille bekymring.

 - Jeg frygter lidt, at når det hele åbner igen, så begynder folk at være uansvarlige igen. Måske beslutter jeg, at folk kun kan sidde udenfor i starten. Det kan også være, at jeg lægger et loft over, hvor mange gæster, her kan være ad gangen, siger hun. 

Men indtil videre er restauranten tom, og Lisa Lov passer rollen som den strikse tigermor.

- Ja, jeg er kundernes tigermor: En ad gangen! Kun èn i døren! Ingen kontanter! siger Lisa Lov og griner, imens hun slår sin pointer fast med strikse karatehug igennem luften.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik