Med Kasper Eistrup på værksted:

”Corona har gjort folk trætte af kedelige, hvide vægge”

Flere gallerier har oplevet stigende interesse under coronakrisen. Det har blandt andet det litografiske værksted Edition Copenhagen, hvor Kasper Eistrup i øjeblikket arbejder på nye værker. Af Morten Bisgaard

I dag ud og dag ind har mange af os sovet, spist og arbejdet i de samme rum derhjemme. Og det har tilsyneladende givet en del af os trang til at pifte hjemmet op.

Hos det litografiske værksted Edition Copenhagen på Christianshavn har de siden 1959 trykt originale litografier i samarbejde med anerkendte kunstnere fra ind- og land. Men sjældent har der været så meget tryk på som de seneste måneder. For i modsætning til under finanskrisen, har coronakrisen ikke skræmt kunderne væk:

- Jamen, det er helt vanvittigt, det går helt amok. Vi kan jo dårligt nok nå at følge med. Her under coronakrisen har vi oplevet en helt vanvittig stigning i efterspørgslen og besøg i vores galleri, fortæller Rasmus Urwald, der er partner i Edition Copenhagen, og hvis far var med til at starte det litografiske værksted.

Samme melding lyder fra en række andre gallerier. Forklaringen på den øgede interesse er ifølge Rasmus Urwald på den ene side, at vi har været mere hjemme de seneste måneder:

- Når folk sidder derhjemme og ser på deres kedelige, hvide vægge får de lyst til at gøre noget ved det, og samtidig har folk ikke kunnet bruge deres penge på restauranter og rejser, og det er så kommet os til gode. Så det er på en sørgelig baggrund, men vi er glade.

Og på den anden side en generel opblomstring for litografiet udløst af tiden:

- Efter finanskrisen begyndte vi i stedet for masseproduktion også at gå op i kvalitet. Folk vil gerne have noget, der er ordentligt og gennemarbejdet.

Mere af mindre

Boligstylist Mette Helena Rasmussen, der er kendt som dommer i Nybyggerne på TV 2 og som iværksætter bag Kunstsalonen, hvor kunstnere udstiller i private hjem, har også bemærket, hvordan litografiet igen er kommet ind i varmen:

- Litografiet fylder mere og mere som tendens i indretningen. I det hele taget har danskerne virkelig taget kunst til sig som en kæmpestor og vigtigt del af deres måde at indrette sig på.

Ifølge Mette Helena Rasmussen er litografiet blevet populært igen, fordi de færreste i dag indretter sig med ét stort maleri over sofaen, men i stedet hænger flere værker sammen i grupper:

- Når man køber et originalt oliemaleri er det ofte en forholdsvis stor udskrivning, men når man vælger et litografi, kan man få et kunstværk af en virkelig stor kunstner til en pris, hvor de fleste kan være med.

Kunstneren Kasper Eistrup arbejder i øjeblikket på nye litografier hos Edition Copenhagen. 

TV 2 Lorry har fået lov at følge ham en dag på værkstedet. 

quote Der er en masse forhindringer mellem min idé og udførslen

Kasper Eistrup

- Normalt arbejder jeg med oliemaleri og tegning, men litografi er spændende, fordi den tvinger mig til at få et andet perspektiv på min praksis. Der er en masse forhindringer mellem min idé og udførslen, som kan være udfordrende i forhold til litografi, som jo først og fremmest er en meget gammeldags metode. Derfor er den også meget langsommelig. Men det er også det, der gør den spændende at arbejde med. 

quote Jeg kommer tættere på noget, jeg gerne vil lave, hvis jeg har en idé på forhånd.

Kasper Eistrup

- Da jeg startede med at lave litografi, mødte jeg op på værkstedet, og så gik jeg egentlig bare i gang med at improvisere og male med kridt eller tusch på stenene. Men som tiden er gået, har jeg fundet ud af, at det at komme forberedt, giver en meget mere effektiv proces. Jeg kommer tættere på noget, jeg gerne vil lave, hvis jeg har en idé på forhånd. 

quote Folk har simpelthen mulighed for at erhverve sig et lille, originalt stykke kunst.

Kasper Eistrup

- Det er også interessant at arbejde med litografi, fordi mine værker efterhånden koster ret mange penge. Det betyder, at jeg kan lave noget, som vi trykker i et nummeret og begrænset oplag, og som folk kan få adgang til. Folk har simpelthen mulighed for at erhverve sig et lille, originalt stykke kunst. Vi kalder det et originalt værk, fordi selv om det er et tryk, er det et stolt håndværk. Både fra min side og fra trykkerens side. Det gør det tilgængeligt for nogle mennesker, som ikke har råd til at købe et originalt oliemaleri eller tegning.

Den litografiske metode stammer helt tilbage fra 1796. Litos er græsk og betyder sten, og grafera betyder at tegne. Og det er ikke bare en gammel, men også en rimelig langsommelig proces og trykke et originallitografi. Kunstneren arbejder direkte på en stor sten med tusch eller kridt, hvorefter stenen bliver behandlet med en blanding af saltpetersyre og gummi arabicum, så en litograf kan trykke motivet over på papir i de antal oplag, trykket skal udgives i. 

Hvis litografiet skal bestå af flere farver, bliver stenen slebet og hele processen gentaget. Ved at slibe stenene, sikrer man også, at motivet aldrig kan blive trykt i flere eksemplarer efterfølgende.

Stenen, man bruger til at trykke litografierne, er over 100 millioner år gamle. De stammer fra bunden af en lagune i Sydtyskland og består af en blanding af kalk og kisel. Netop den sammensætning gør dem i stand til at modtage farven fra den fede tusch, som kunstneren arbejder med.

quote Selv kan jeg bedre lide at se på kvinder end mænd

Kasper Eistrup

- Mine forberedelser handler også om at gøre mig en masse tanker om et eller andet, jeg har lyst til at sige. Det er tit noget med at finde et tema. Lige nu arbejder jeg på en række litografier, og jeg har lige færdiggjort et, som har fået en titel, der kan oversættes til ’hundjævel’. Selv kan jeg bedre lide at se på kvinder end mænd. Så jeg havde lyst til at lave et tryk, hvor jeg beskæftigede mig med kvinder. Både djævelske og smukke kvinder. Det er blevet til det her lille fragmentariske univers, som består af forskellig slags papir, et bybillede, et stort portræt og en række forbryderfotos, jeg har købt på et loppemarked i New York for mange år siden. Det synes jeg var utroligt spændende, fordi hvert af de fotos fortæller en historie om en skæbne.

TEASER.00_01_14_42.Still073

Her ser man et lille udpluk af de forbryderfotos, som Kasper Eistrup købte på et loppemarked i New York. Billederne af kvinderne er at finde på litografiet 'La Diavolessa', som er et af Kasper Eistrups seneste litografier.

quote Vi er opmærksomme på at bevare en eksklusivitet

Kasper Eistrup

- Vi er opmærksomme på at bevare en eksklusivitet, fordi det ikke skal være allemandseje. Jeg kan godt lide, at de folk, der køber mine ting, selv har valgt det. Derfor går jeg ikke ud og laver et oplag af 300 stykker, det kunne jeg måske godt gøre og tjene en masse penge på det, men jeg er jo sådan set ikke interesseret i at ligge på Den Blå Avis eller diverse auktionssider. Derfor holder vi os i størrelsesordenen lige omkring 100 per motiv. 

Mød Master Printer hos Edition Copenhagen Rasmus Urwald, boligstylist Mette Helena Rasmussen og billedkunstner Kasper Eistrup i filmen her.