Markedsdag markerer kommende cykelgade: Bliver Københavns længste

Sikkerheden for cyklisterne på Nordre Frihavnsgade har igennem mange år været noget, der er blevet diskuteret.

Inden udgangen af 2023 skal bilister vænne sig til at færdes på en anden måde, når de kører ad Nordre Frihavnsgade på Østerbro.

I begyndelsen af juli tages nemlig det første spadestik mod at omdanne den berygtede vej til en cykelgade.

Det betyder konkret, at biler og busser på strækningen i fremtiden ikke må køre hurtigere end cykler og små knallerter, hvilket vil sige, at de må køre med max 30 kilometer i timen.

”Gadeforløbet bliver samtidig gjort smallere og med lette kurver, fortovene bliver bredere, og der kommer flere krydsningspunkter med godt overblik for fodgængerne”, oplyser Københavns Kommune.

Lørdag blev den kommende ombygning markeret med en Bilfri Markedsdag, og spørger man formanden for Østerbro Lokaludvalg, Allan Marouf, så er han godt tilfreds med den kommende ændring.

- Det betyder meget, at alle mennesker - fra børn til ældre - kan cykle trygt på gaden og handle i fred og ro uden at være bange for biler, siger han til TV 2 Lorry og uddyber:

- Derfor vil det være rart for os, hvis vi sikre os, at der er tryg cykelfærdsel i området. 

Halvlandet års arbejde

Netop sikkerheden for cyklisterne på Nordre Frihavnsgade har igennem mange år været noget, der er blevet diskuteret.

Således var gaden også en af dem, som fik mange cyklister til tasterne i forbindelse med Cyklistforbundets kortlægning af utrygge steder i trafikken i 2019.

Det glæder derfor også Københavns teknik- og miljøborgmester, Line Barfod (Ø), at der inden længe tages hul på projektet.

- Jeg synes, det er dejligt, at vi nu kan tage hul på arbejdet med at gøre Nordre Frihavnsgade til cykelgade, så det bliver en mere tryg oplevelse for både cyklister, skolebørn og alle de andre bløde trafikanter at færdes i gaden, udtaler hun i en pressemeddelelse.

Vejarbejdet begynder i juli i år og står efter planen færdigt i november 2023.

I den mellemliggende periode er vejarbejdet delt op i mindre forløb, så man med Københavns Kommunes egne ord generer beboere og butikker i kortest muligt tid ud for deres adresse.

- Vi er selvfølgelig meget opmærksomme på, at der kommer til at være nogle forstyrrelser i trafikken, mens anlægsarbejdet står på, siger Line Barfoed og fortsætter:

Jeg kan godt forstå, at det kan være anstrengende, så kort tid efter genopretningen af Østerbrogade, men forvaltningen har lovet at gøre så meget som overhovedet muligt for at planlægge arbejdet og mindske generne for de erhvervsdrivende og for beboere – og det er også noget af dét, man kan høre mere om på markedsdagen.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Tidsplan for vejarbejdet

Blev tidligere stoppet af politiet

Ideen om at omdanne Nordre Frihavnsgade til cykelgade er ikke ny, men stammer fra budgetaftalen for 2018, hvor Københavns Kommune satte penge af til projektet.

Dette blev dog stoppet af Københavns Politi, der ikke mente, projektet var trafiksikkert.

Men kommunen valgte at klage over politiets afgørelse, og da Transportministeriet har givet Københavns Kommune medhold i klagen, er vejen banet for omdannelsen af Nordre Frihavnsgade.

Når cykelgaden efter planen står klar i november 2023 vil den være Københavns længste af sin slags