Langt over en million skridt på 14 dage: Her er vinderne af skridttæller-konkurrence

Vejdirektoratets syvmandshold, Trafikskridter, går med sejren til Dansk Firmaidrætsforbunds kampagne, Tæl skridt!

Hujen, klappen og lykønskninger fra kollegaerne er på sin plads, når man har vundet en landsdækkende kampagne. 

Det var også dét, syv medarbejdere fra Vejdirektoratet fik, da de blev overrakt præmien på 25.000 kroner, for at have vundet Tæl Skridt! Kampagnen fra Dansk Firmaidrætsforbund. 

Holdet 'Trafikskridter' har samlet gået 1.360.818 skridt i de 14 dage, kampagnen har varet. Det er i gennemsnit 13.886 skridt om dagen per person.

Kampagnen handler om at få mere bevægelse, socialt samvær, sundere vaner og lidt venlig konkurrence ind i arbejdsdagen. Den finder sted fire gange om året og varer to uger, hver gang.

- Intentionen fra Dansk firmaidrætsforbund er, at vi rigtigt gerne vil have, at man skal have fokus på bevægelse ude på arbejdspladserne. Man skal have det sjovt sammen, og man skal dyrke sammenholdet. Det kan man med den her Tæl Skridt kampagne, for alle kan være med, siger Kirsti Pedersen, kampagneleder, Dansk Firmaidrætsforbund.

Den venlige konkurrence kan også komme, når man mindst venter det. Den er en vigtig del af bådet det sociale sammenhold på arbejdspladsen, og som en sjov måde at nå de ekstra skridt på.

- Det er bare at få fokus på, hvornår kan jeg lige gå de ekstra skridt for mit hold, er det på turen ned til printeren? Eller ud for at hente kaffe til kollegaerne? Det er de her små konkurrencer, man har i løbet af dagen, som vi også sætter fokus på, siger Kirsti Pedersen, kampagneleder, Dansk Firmaidrætsforbund.

quote elvom vi går hver for sig, så er det stadig en holdfølelse, når man melder sig til det, og opfordrer hinanden til det på forskellige steder

Lene Krull, afdelingsleder i Vejdirektoratet

Sammen hver for sig

Vinderholdet Trafikskridter vidste ikke, at de havde vundet før Kristi Pedersen fra Dansk Firmaidrætsforbund kom og overraskede dem midt i deres frokostpause. Kollegaerne hujede, grinte og klappede, mens holdet samlede deres kæber op fra gulvet. Det har ikke været nemt at nå de mange tusinde skridt, så sammenholdet har været afgørende.

- Det er jo både et individuelt ønske om at være sund, og presse sig selv til at komme op på de her 10000 skridt. Selvom vi går hver for sig, så er det stadig en holdfølelse, når man melder sig til det, og opfordrer hinanden til det på forskellige steder, siger Lene Krull, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Der har været 18.000 deltagere i denne kampagne fordelt på 2255 hold. De oplever generelt stor opbakning til kampagnerne i Dansk Firmaidrætsforbund. 

I 2020 var der 46.000 personer tilmeldt i de fire kampagner. I de tre kampagner, der har været indtil videre i år, har det været over 69.000 tilmeldte. Hos holdet Trafikskridter ved Vejdirektoratet er de heller ikke i tvivl om, om de deltager i årets sidste kampagne:

- Det skal vi helt sikkert. Selvfølgeligt skal vi det. Det er kun anden gang, vi deltager, og så har vi allerede vundet, siger Lene Krull, afdelingsleder i Vejdirektoratet, med et stort smil.

Årets sidste kampagne går fra den 8. november til den 21. november.