Jesper er lysets mester – også udlandet har fået øje på ham

Han sætter lys i både Tivoli og Operaen - selv populær amerikansk Netflix-serie har fået gavn af Jesper Kongshaugs talenter.

Han er ikke den, som placerer sig selv midt i rampelyset.

Men han elsker at arbejde med lys, og lyset er hans spidskompetence.

Jesper Kongshaug er lysdesigner - og så dygtig, at udlandet for længst har bemærket det, han kan.

Da Jesper Kongshaug i forbindelse med et kulturfremstød i 2013 satte lys på John F. Kennedy Center i Washington D.C., blev skaberne af House of Cards så begejstrede, at hans belysning af bygningen efterfølgende kom til at indgå i introen til den verdenskendte tv-serie.

Jesper Kongshaugs interesse for - og viden om - lys er så stor, at det helt naturligt er ham der står i spidsen for Copenhagen Light Festival, der kan opleves fra 5. til 27. februar.

Her vil danske og udenlandske lyskunstnere for fjerde år i træk sætte deres helt personlige præg på Hovedstaden i en mørk tid.

quote Jesper er helt sikkert en lysets og mørkets konge i Danmark

Kasper Holten, Chef, Det Kongelige Teater

Jesper Kongshaugs arbejdsopgaver spænder vidt.

Det var ham, der blev betroet opgaven, da Tivoli i 2015 besluttede at lave en helt ny plan for noget af det Tivoli er så kendt for: Belysningen.

Det betød blandt meget andet, at han fik udviklet nye LED-pærer, der kan klare det danske klima, og som nu lyser op overalt i den gamle forlystelsespark.

Hver af de fire sæsoner med sin helt egen farvetone.

Jesper Kongshaugs arbejde har blandt andet været vist i tv-serien House of Cards.
Jesper Kongshaugs arbejde har blandt andet været vist i tv-serien House of Cards.

Håndplukket af stjernearkitekter

Et andet sted, hvor Jesper Kongshaug også kommer til at sætte sit aftryk, er på det spektakulære vandkulturhus, som om få år vokser op på Papirøen i København, og som det japanske stjernearkitektfirma Kengo Kuma & Associates står bag.

For Jesper Kongshaug, er blevet håndplukket til at lave lyset.

Men opgaverne rækker videre end det. Jesper Kongshaug har for eksempel også undervist på en række universiteter og teaterskoler i ind- og udland.

Og så har han lavet lys til en stribe ballet-, teater- og operaforestillinger.

Senest nåede han lige inden corona-nedlukningen at lave lys til Maskarade. En genopsætning af operaen, som den nuværende chef for Det Kongelige Teater, Kasper Holten, første gang satte op i 2006.

Kasper Holten har kendt Jesper Kongshaug i en årrække, og giver ham de her ord med på vejen:

- Jesper er helt sikkert en lysets og mørkets konge i Danmark. Han har dannet skole for en hel generation af lysdesignere og været med til at sætte lyset på plakaten for alvor.

Jesper Kongshaug har ikke gået på nogen lysskole for at nå dertil, hvor han er i dag. Han er selvlærd.

Det var først, da han blev voksen, at det gik op for ham, at interessen for lys stort set har været der hele livet.

Som barn tog han masser af billeder, hvor lys og skygge var et gennemgående tema.

Siden begyndte han at arbejde han med masser af teater, og det var på Bristol Teatret, under Morten Grundwald, at han fandt sin retning i livet og for alvor kastede sig over lyset.

For Jesper Kongshaug er lyset meget mere end et arbejde. Det er blevet en passion:

- Jeg er på vej ind i lyset. Jeg kan ikke komme dybt nok ind i det, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik