Coronakrisen har presset restauranter - men Madklubben har flere gæster end sidste sommer

Hotel- og restaurationsbranchen er generelt presset, men danskernes forbrug er stigende, viser nye tal. Det mærker man hos Madklubben.

(Arkivfoto) Madklubbens restauranter oplever end bedre juli end sædvanlig. Foto: NILS MEILVANG/Ritzau Scanpix

Coronakrisen har mange steder givet sved på panden og økonomisk nedgang. Det gælder i den grad på hoteller og restauranter. 

Der er dog også undtagelser. 

Hos Madklubben, der har 15 restauranter i København, har man i de første to uger af juli haft flere gæster sammenlignet med samme tidspunkt sidste år, oplyser man til TV 2 Lorry.

Og det på trods af, at kæden er underlagt restriktioner, så bordene ikke må stå ligeså tæt.

- Det er virkelig positivt og opløftende, siger Stephen Kastberg Haar, der er restaurantkædens communication & PR manager.

Læs også Massiv mågeplage på populær havn – stjæler restaurantgæsters mad

Danskernes forbrug normaliseret

Ifølge HORESTA, en dansk brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, er det generelle billede "broget". Og i sin helhed er restaurantionsbranchen på 50-60 procent af samme tidspunkt i sommerferien, vurderer man.

De steder, der normalt lever af udenlandske gæster, er indlysende nok udsatte - det gælder for eksempel på Strøget, i Nyhavn og på gourmetrestauranter.  

Læs også ”Mit hjerte bløder for Københavns hoteller, restauranter og forlystelser”

Når det kommer til danskerne, viser helt nye tal fra Danske Bank dog den anden side af sagen:

Efter et kraftigt dyk bruger deres kunder nemlig igen ligeså mange penge på de traditionelle restauranter, som de plejer. Faktisk har forbruget den seneste uge været en lille smule over samme tidspunkt sidste år.

- Det kan mærkes, dér hvor vi tager på ferie, for eksempel i badebyerne, fortæller Nadeem Wasi, der er medlemschef hos HORESTA. 

- Modtagelsen varmer

Også i byerne kan det, han kalder "casual dining", samle danskerne. Og på de københavnske Madklubben-restauranter, hvor juli normalt er én af de mere stille måneder, har man altså fået vendt coronakrisen til noget positivt.

- Når feriebudgettet ikke er gået til fly og hotel, så har der nok været lidt mere luft, som danskerne blandt andet har brugt på gode spiseoplevelser, gætter Stephen Kastberg Haar.

Madklubben ønsker ikke at oplyse antallet af gæster, eller hvor stor stigningen har været i procent.

- Men den modtagelse, vi har fået siden genåbningen, varmer virkelig meget, siger Stephen Kastberg Haar.

Du kan høre mere om den stigende fremgang hos mange restauranter i dette indslag.

03:36

Restauranter jubler over opbakning. 

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik