"Brandbeskatning" kan få bevaringsværdige skibe til at forlade København

Der er planer om at overdrage et vandareal ved Holmen i København til By & Havn. Udviklingsselskabet opkræver betaling for leje af vandarealer, og det kan risikere at få konsekvenser for den maritime kulturarv i hovedstaden.

Morten Milthers er indehaver af det 93-årige bevaringsværdige træskib "Anna", der ligger i Takkelloftgraven bag Operaen på Holmen. 

Træskibet ligger i Holmens såkaldte civile vandareal, der inden længe kan blive overdraget fra Kystdirektoratet til udviklingsselskabet By & Havn. 

kort holmen

Hvis det sker, vil fartøjerne i området blive opkrævet såkaldt vandarealleje. Et beløb, der kommer oveni den kajleje, som fartøjerne i forvejen betaler. 

- Jeg betaler kajleje, og udlejer har vedligeholdelsespligten for kajen. Det fungerer og har fungeret i over tyve år helt uden nogen indblanding. Nu kommer By & Havn så og vil opkræve en kvadratmeterpris for, hvad skibet fylder i vandet - og det er hele skibets længde inklusiv bovspryd. Det vil koste mig 8.000 kroner om året oveni de 17.000 kroner, jeg i forvejen betaler for kajleje,  lyder det fra Morten Milthers.   

Morten Milthers og nogle af de andre fartøjsejere på Holmen har været til møde med By & Havn, hvor de er blevet præsenteret for en foreløbig tidslinje, der viser, at overdragelsen af vandarealet kan ske i medio 2022.

Beslutningen er ikke truffet endnu, men hvis den bliver det, er Morten Milthers ikke i tvivl om, hvad der så vil ske.

Morten Milthers på sit bevaringsværdige træskib "Anna".
Morten Milthers på sit bevaringsværdige træskib "Anna".

- Jeg forlader havnen. Det gør vi allesammen. Det beløb, vi i så fald skal betale til By & Havn, umuliggør, at vi kan blive liggende her. Det er en brandbeskatning. 

Ny placering kan komme på tale

På charterskibet "Lilla Dan" - et tidligere skoleskib der er udnævnt som historisk monument - er man heller ikke begejstret for udsigten til at skulle betale vandarealleje. 

- Jeg har ikke regnet eksakt på det, men jeg mener, at det er 28-30.000 kroner ekstra om året, som vi skal betale for at ligge i det vand, som vi har ligget i i 20 år, lyder det fra kaptajn Jesper Hjorth Johansen. 

Han er i tvivl om, hvad "Lilla Dan" vil få for pengene. 

- Jamen, jeg er bare i tvivl om, hvilken service der er tale om. Jeg kan ikke se det. Jeg kan se, at vi får en ekstraomkostning, men jeg ved ikke, hvad vi får til gengæld.. Så har vi i hvert fald manglet det i 20 år, og jeg ved ikke, hvad det er, lyder det fra kaptajnen. 

"Lilla Dan" er ejet af et rederi, men kaptajnen kan sagtens forestille sig, at vandareallejen kan få den konsekvens, at "Lilla Dan" fremover må placere sig et andet sted.

Charterskibet "Lilla Dan" er et tidligere skoleskib.
Charterskibet "Lilla Dan" er et tidligere skoleskib.

- Jeg håber på, man finder ud af, at det her er en dårlig måde at få en ekstraindtægt på. Det kulturelle og den maritime kulturarv, som er det, vi står for, det bliver mere og mere usynligt her. Hvis du kigger i alle mulige andre havne - for eksempel i Helsingør - der gør man det modsatte. Der trækker man skibene til. Vi kan selvfølgelig lægge os til oppe i Helsingør. Så samler man energien der, siger Jesper Hjorth Johansen.

Dødsstød til unikt miljø

Der er også en hel del husbåde i området ved Holmen. Johs Stephensen har på egen hånd ombygget den gamle færge "Askø" til et hjem for sig selv og sin familie. 

Han er nu ved at gøre op med sig selv, om han er villig til at betale minimum 41.000 kroner om året i vandarealleje, hvis Holmens civile vandareal bliver overdraget til By & Havn. Det er oveni de cirka 9.000 kroner om måneden, han betaler i kajleje. 

- Jeg ved godt, at det er et privilegium for mig at bo her, men jeg har i alle de 20 år, jeg har boet her følt, at jeg bidrager med noget til havnen og det maritime liv. Jeg bruger tid på at tale med folk, der kommer forbi, og jeg fortæller dem om, hvad det vil sige at bo på havnen og på en husbåd.

Johs Stephensen og familien overvejer nu, om de skal flytte på land. Han frygter, at vandarealleje vil give dødsstødet til et unikt miljø i havnen.

- Det er der ingen tvivl om, for dem der vil have råd til det her, det vil være nogle meget rige mennesker. Det vil ikke være selvbyggere. Det vil være nogle, der får lavet det hele på en fabrik. 

Husbåden "Askø" har udsigt til Marinestation København.
Husbåden "Askø" har udsigt til Marinestation København.

Det er metroloven fra 2007, der giver By & Havn ret til at opkræve vandarealleje, og da udviklingsselskabet i forvejen administrerer langt størstedelen af søterritoriet omkring København, så bliver der allerede i dag opkrævet vandarealleje mange andre steder i havnen.

Der er jo andre steder i Københavns Havn, hvor husbådejerne i forvejen betaler den her vandarealleje. Er du ikke bare heldig, at du er sluppet for det indtil videre? 

- Jeg ved ikke, om jeg føler mig heldig. Jeg synes jo egentlig, at det er helt forkert, hvad der er foregået andre steder i havnen, siger Johs Stephensen.  

Lighed i administrationen

Direktøren for By & Havn, Anne Skovbro, fortæller, at der er en dialog omkring overdragelse af Holmens civile vandareal, og at det er en proces, der fortsætter i 2022. 

Hvis overdragelsen finder sted, så vil fartøjerne i området også skulle betale vandarealleje. 

- Vi er havnemyndighed for resten af Københavns Havn, og vi går op i, at der er lighed i forhold til, hvordan der bliver administreret, lyder det fra direktøren. 

En indfasningsmodel for vandarealleje kan dog komme på tale. 

- Men på sigt skal alle betale lige og betale standardtaksten. Det er det, der er udgangspunktet. Vi har som havnemyndighed en forpligtelse til, at alle er med til at betale for driften af havnen, fortæller Anne Skovbro. 

Anne Skovbro fra By & Havn.
Anne Skovbro fra By & Havn.

Hun giver ikke meget for, at fartøjsejerne på Holmen ikke kan se, hvad de vil få for vandareallejen. 

- Vi har jo i virkeligheden betalt for nogle af de aktiviteter, som de mener, de ikke har manglet. 

De betaler jo allesammen kajleje...

- Vi har betalt for renhold i havnen. Vi har en havnemyndighedsforpligtigelse og en række sikkerhedsforpligtelser med havneværter, der sejler rundt og passer på de badende og så videre. Hele den havneopgave har de ikke betalt for derovre, og det er altså meget normalt i danske havne, at man betaler til havnemyndigheden, lyder det fra Anne Skovbro.

Tilbyde gode placeringer

Ifølge By & Havn er problemet, at der visse steder er private bolværksejere, der opkræver for meget i kajleje. 

Udviklingsselskabet håber derfor på at kunne tilbyde nogle af fartøjerne andre placeringer i Københavns Havn.   

- Vi er derfor i dialog med de forskellige aktører, så vi kan finde ud af, om vi kan finde nogle gode placeringer til de både, som vi har i havnen. Man kan jo se, at der er kommet mere og mere liv i havnen med goboats og meget andet, så mon ikke der også er løsninger her. 

Anne Skovbro medgiver, at By & Havn ikke kan gøre så meget ved, hvad de private bolværksejere opkræver i kajleje.  

Og nu skal de her fartøjsejere så også betale vandarealleje. De udtrykker, at de føler sig skubbet ud af København, mens andre havne trækker i dem. Er det ikke en falliterklæring for Københavns Havn? 

- Vi vil meget gerne have, at de bliver, og at de betaler havneafgift, som de også ville skulle andre steder. Så hvis vi kan komme med nogle gode placeringer til dem, så kan vi jo beholde dem i København, afslutter direktøren. 

Fremtiden for flere båd-ejere i Københavns Havn er truet. Og nu overvejer de at forlade havnen. Ejerne risikerer nemlig en langt dyrere regning for at have deres både på vandet. Men By & Havn afviser kritikken




Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik