Boremaskiner krydser byen - denne gang over jorden

Boremaskinerne Inge og Oliva er færdige med deres arbejde ved Ny Ellebjerg Station i Valby. Nu skal de fragtes gennem byen for at bore det sidste stykke.

Boremaskinerne Inge og Olivia plejer at passe deres arbejde ved at bevæge sig frem i dybet under byens overflade, meter for meter. Men i denne uge foretager de en ny rejse, og denne gang er det over jordoverfladen - i gadeplan. Maskinerne er nemlig blevet skilt ad og gøres klar til nye opgaver. Det oplyser Metroselskabet.

I denne uge blev borehovedet til den ene tunnelboremaskine på metrobyggeriet i Sydhavn hejst op fra den dybe skakt på byggepladsen ved Ny Ellebjerg, hvor maskinen kort før jul brød igennem til den kommende metrostation. 

Kampvægt på 600 ton

De to tunnelboremaskiner i Sydhavn, Inge og Olivia, er metrobyggeriets største maskiner. De har en kampvægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter. Olivias borehoved (den forreste del af maskinen) måler knap 6 meter i diameter og vejer ca. 50 ton.

Borehovedet og maskinens andre dele fragtes nu gennem byen tilbage til Enghave Brygge, hvor Olivia – sammen med søstermaskinen Inge – skal bore den sidste del af tunnelstrækningen frem til Havneholmen, hvor M4 Sydhavn kobles til Cityringen og resten af metronettet. Nogle af delene er så store, at de skal transporteres gennem byen om natten af hensyn til den øvrige trafik.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Før jul nåede boremaskinerne frem til Ny Ellebjerg. Her skilles de ad og transporteres til Enghave Brygge, hvor de samles og borer videre - frem mod Hovedbangegården.
Før jul nåede boremaskinerne frem til Ny Ellebjerg. Her skilles de ad og transporteres til Enghave Brygge, hvor de samles og borer videre - frem mod Hovedbangegården.
Foto: Metroselskabet pressefoto

Indtil videre har tunnelboremaskinerne forvandlet knap 3,5 kilometer af hovedstadens undergrund til ny metrotunnel. De første stationer på strækningen, Enghave Brygge, Sluseholmen og Mozarts Plads, er dermed forbundet med Ny Ellebjerg, og forude venter den sidste del af etapen – ca. 900 meter frem til den kommende metrostation Havneholmen ved Fisketorvet.

Meget mere metro

Fra Havneholmen skal der bores et sidste stykke - frem mod Hovedbanegården, hvor Sydhavnsstrækningen knyttes sammen med den eksisterende M4-linje. Den bevæger sig fra Hovedbanegården via Cityringen frem mod Østerport, hvor den så drejer ud mod Nordhavn.

Metroselskabet oplyser, at de forventer 9 millioner passagerer om året på Sydhavnsstrækningen, der efter planen skal åbne i 2024.

Men der er formentlig mere metro på vej til hovedstaden. For i forbindelse med etableringen af den kunstige ø Lynetteholm er der også lagt planer for en metrobetjening af det område. Linjeføringen er dog endnu ikke fastlagt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik