Otte nye metrotog er landet - skal modvirke trængsel i myldretiden

Otte nye metrotog med helt nyt design skal modvirke trængsel i myldretiden.

De stopproppede metrotog, vi kender fra en normal hverdag, har ikke i samme grad været en realitet under coronakrisen.

Derfor kan det næsten lyde skørt, at der er indkøbt flere metrotog i en tid, hvor metrovognene er tommere end nogensinde.

Men snart har vi formentlig udsigt til igen ufrivilligt at trænge ind i hinandens intimsfære i metroen på vej hjem fra arbejde i myldretiden.

Og det har Metroselskabet nu gjort sit for at modvirke.

Lige før nytår er de sidste af de i alt otte nye tog, som er købt ind for at øge kapaciteten på metrolinjerne M1 og M2, endelig ankommet.

Indkøbet af de nye tog bringer det samlede antal tog på M1 og M2 op på 42, og det er håbet, at det kan sikre en lavere frekvens mellem togene, hvilket kommer passagererne til gode – særligt netop i myldretiden.

Nyt udseende

I kampen for at bekæmpe, at passagerer i myldretiden står så tæt, at de kan lugte hinandens ånde, får togene også et nyt udseende.

Sæderne i de nye tog nemlig er placeret langs vinduerne, så fødderne vender ud mod gangen, som mange måske kender fra andre landes metrosystemer.

Billede indefra et metrotog
Billede indefra et metrotog

Det skal bidrage til bedre plads mellem passagerne.

Togene er blevet produceret i Italien af entreprenørselskabet Hitachi Rail, og herefter har de været på noget af en rejse, hvor de først er blevet fragtet med store skibe til Esbjerg, hvorfra de er blevet læsset på lastbiler og kørt til kontrol- og vedligeholdelsescenteret på Vestamager.

Flere af de nye tog har allerede været ude og blive testet, men alle tog skal igennem en stribe tests og kontrolprocedurer, før togene forventes at kunne blive sat i drift i slutningen af 2021.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik