Virksomhed bag dele-bybiler tilføjer 200 nye benzinbiler til flåden

Flere bruger delebiler i København, og derfor sætter virksomheden DriveNow flere biler på gaden.

Mandag morgen begynder virksomheden DriveNow at læsse 200 nye bybiler af i København og på Frederiksberg.

quote Jeg tror på, at vi inden for de næste tre til fire år ser mange flere bybiler af dette koncept i flere større byer i Danmark, og jeg tror, at der kommer flere spillere på banen.

Morten Jakobsen, der er chef for DriveNow i Danmark

Bilerne er en del af et koncept, hvor du kan leje dig til en køretur, hvor du betaler pr. minut. Derefter kan du parkere bilen, hvor du vil inden for Københavns grænse og udvalgte steder udenfor som for eksempel lufthavnen.

Med 200 nye biler får DriveNow i alt 600 biler på gaderne i København og Frederiksberg.

- Tidligere har vi sagt til vores kunder i København, at de næsten altid kan finde en bil indenfor 400 meter. Men det kan vi ikke med den nuværende efterspørgsel. Det er en af grundene til, at vi udvider flåden, siger Morten Jakobsen, der er chef for DriveNow i Danmark. 

DriveNow har 60.000 oprettede brugere i Danmark - og det er 20.000 flere end for et år siden. 

Morten Jakobsen er chef for DriveNow i Danmark. Virksomheden tilbyder også delebiler i andrre europæiske storbyer.
Morten Jakobsen er chef for DriveNow i Danmark. Virksomheden tilbyder også delebiler i andrre europæiske storbyer.
Foto: Simon Skipper - Ritzau Scanpix

Biler der kan køre uden for Sjælland

Tidligere har virksomheden kun spredt de helt små elbiler, BMW i3'ere, rundt om i byen, men nu tilføjer man den større benzinbil, BMW-1. DriveNow er etableret i samarbejde med BMW.

Derudover udvides bilparken også med både tre- og femdørs Mini Cooper.

- Vi har været begrænset med elbilen, fordi den kun kunne køre rundt på Sjælland, men nu har vi biler, der kan køre vores kunder til Vesterhavet eller Aarhus, siger Morten Jakobsen.

Det koster fire kroner pr. minut at køre i en bil fra DriveNow. 

Mere fleksibilitet

DriveNows biler kører i gennemsnit fire og seks ture på en dag. Hver tur tager omkring en halv time. Til sammenligning holder en gennemsnitlig privatejet bil i København stille i 23,5 time af døgnet.

- Vores biler giver en langt større fleksibilitet. Det giver kunderne en større mulighed for at bruge en bil uden at behøve at købe én, siger Morten Jacobsen.

- Jeg tror på, at vi inden for de næste tre til fire år ser mange flere bybiler af dette koncept i flere større byer i Danmark, og jeg tror, at der kommer flere spillere på banen, siger han.

Der er allerede flere udbydere på delebils-markedet. Green Mobility tilbyder mere eller mindre samme koncept som DriveNow. Derudover tilbyder Hertz Delebilen, LetsGo og GoMore delebiler. 

TV 2 Lorry lavede sidste år en stikprøve hos flere af udbyderne, og her var svaret entydigt: Flere bliver interesseret i at leje delebiler. 

Sådan virker det:

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

Fartgrænser

Nyt forslag: Kommuner skal selv kunne bestemme fartgrænser

uheld motorring 3 sløret

Kaos på motorvej: Væltet lastbil spærrede trafikken

20030123-172335-6-1920x1259we

Ingen kørsel om natten: Metroen tester nye tog

20200308-141521-A-1920x1280we

Trafikeret motorvej skal have maksimal hastighed på 90 kilometer i timen, mener myndighed

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere