Forslag: Ny app skal sammensætte den bedste rejse

Der bliver kun mere kø på vejene i hovedstadsregionen, viser en ny prognose, men der er også kigget på løsninger for de mange pendlere.

Sammenfletningen på Hillerødmotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Helsingørmotorvejen, Folehaven, Jagtvej. Strækninger hvor man ofte ser bilkøerne strække sig så langt øjet rækker i myldretiden. 

Der er ikke udsigt til, at det bliver bedre fremover. En prognose fra Region Hovedstaden viser, at vi kommer til at spilde mange flere timer i kø i fremtiden. 

En ny rapport viser, at bilister i fremtiden vil spilde langt flere timer i køer end i dag.
En ny rapport viser, at bilister i fremtiden vil spilde langt flere timer i køer end i dag.
Foto: TV 2 Kosmopol

 

Løsninger i fremtiden

Men der bliver også tænkt i løsninger.

Af Region Hovedstaden har revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG fået til opgave at komme med en række konkrete forslag til, hvordan man kan sikre, at vi også fremover kan komme igennem trafikken på en ordentlig måde ved hjælp af bedre trafikledelse og information.

Revisionsfirmaet har talt med trafikaktørerne herhjemme og samtidig ladet sig inspirere i udlandet - blandt andet London, hvor antallet af folk, der skal igennem trafikken hver dag, er markant højere end herhjemme. 

KPMG vurderer, at der er meget at hente i eksempelvis intelligente trafiksignaler, så bilerne kommer hurtigere igennem trafikken uden at holde stille. 

- Du får nogle trafiksignaler, som hele tiden står og kigger på, hvor bilerne er henne. Så det vil i praksis betyde, at du oplever, at du bevæger dig i grønne bølger, forklarer Morten Reimer, seniorrådgiver på transportområdet hos KPMG. 

En helt ny app

Samtidig foreslår de også, at trafikaktørerne herhjemme samarbejder om en ny app - en slags vejrudsigt for trafikken - der eksempelvis har samlet data om både vejarbejde, vejrforhold og forsinkelser, og kan sammensætte den bedst rute til arbejde, netop når du har brug for det. 

- Så starter du den her løsning op og indtaster din slutdestination, og så vil den simpelthen stå og kigge på alle de faktorer, som kan påvirke din rejse. Det kunne for eksempel være, når du sidder i en bus og er på vej, så får man pludselig en notifikation på din smartphone, der siger, at det var måske mere hensigtsmæssigt, at du steg af ved næste stoppested og skiftede til et S-tog eller til en bycykel, fordi det ville bringe dig hurtigere frem, forklarer Morten Reimer, seniorrådgiver på transportområdet, KPMG. 

De foreslår, at de forskellige trafikaktører samarbejder om at opnå en bedre kunderejse, der gør det mere attraktivt at kombinere flere forskellige former for transportmidler. Både private og kollektive, så rejsen ikke kun bliver i bil eller i tog eller med cykel, men måske en kombination. 

Mange data findes allerede i dag, og forslagene fra revisionsfirmaet burde kunne gennemføres indenfor en overskuelig fremtid, hvis der er opbakning til idéerne. 

- Det er ikke noget kommuner og regioner skal kaste sig over, men det er noget, vi skal gøre sammen med private app-udbydere. Så skal vi til gengæld sikre, at de data der kommer ind i den, de er offentlig tilgængelige, så man kan lave de bedste apps til os borgere, når vi skal finde ud af om vi eksempelvis kan tage en delebil noget af turen, cyklen noget af turen og hoppe på metroen eller letbanen noget af turen, siger Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand, Region Hovedstaden. 

Vi spilder ikke bare vores tid - men også masser af penge - når vi holder i kø på Hovedstadens veje. De mange forsinkelser koster milliarder - hvert år.

Du kan blive meget klogere på trafik på vores særsite Mit liv i KØ. Her kan du blandt andet teste dig selv i, hvilket dyr du er i trafikken og om du mon har helt styr på, hvad der er tilladt og ikke tilladt når vi holder i kø.

 

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik