Uber-kopi betaler ikke sine chauffører

Folkene bag Uber-kopi erkender, at flere chauffører ikke har fået løn i en periode.

I kølvandet på Ubers lukning i Danmark, startede en tidligere Uber-chauffør kopien, UBR City, der nu har skiftet navn til Urban Go.

quote Jeg startede i maj, men sluttede i juni, fordi jeg ikke fik min løn. Det er samme historie, som mange af de andre chauffører fortæller, og jeg turde ikke være med længere.

Atilla Gégény, tidligere chauffør for UBR City

Nu står det klart, at flere chauffører i virksomheden ikke har fået løn i en periode, skriver Berlingske Business.

Per Lundemann Jakobsen, der er initiativtager til UBR City, erkender, at selskabet i perioder ikke har betalt løn til over 60 af virksomhedens cirka 400 chauffører. 

- Jeg startede i maj, men sluttede i juni, fordi jeg ikke fik min løn. Det er samme historie, som mange af de andre chauffører fortæller, og jeg turde ikke være med længere. Næsten alle chauffører er udlændinge, og de har svært ved at forstå de komplicerede lønforhold. Per Jakobsen fortæller bare, at der er styr på det, siger Atilla Gégény er tidligere chauffør for UBR City, til Berlingske Business.

Det er uvist, hvor mange der bruger transporttjenesten Urban Go.

Chaufførerne er selv skyld i manglende løn

Per Lundemann Jakobsen mener, at det i de flest tilfælde var chaufførernes egen skyld, at de ikke fik løn:

- Vi er dybt chokerede over, at vores chauffører ikke giver os deres oplysninger, og vi har arbejdet i døgndrift for at betale løn til vores chauffører, men det kan vi ofte ikke, fordi de ikke giver deres kontooplysninger til os, siger Per Lundemann Jakobsen til Berlingske Business.

quote Vi har arbejdet i døgndrift for at betale løn til vores chauffører, men det kan vi ofte ikke, fordi de ikke giver deres kontooplysninger til os

Per Lundemann Jakobsen, talsmand for Urban Go, tidligere UBR City

Han langer ud efter Adeel Shazad, der er tidligere formand for Chaufførplatformen, som er den forening, der skulle betale chaufførernes løn. Adeel Shazad fortæller derimod, at han først blev formand i start juni, og derfor ikke er ansvarlig for de manglende lønoverførsler fra virksomhedens start i maj. Han fortæller derudover, at han bare var stråmand uden et ansættelsesbevis.

Per Lundemann Jakobsen fortæller, at chaufførerne kan forvente at få løn pr. den 1. august.

Han har flere gange startet virksomheder og har hele ni konkurser bag sig. Det er uvist, hvilken titel Per Lundemann Jakobsen har i selskabet, men han fortæller til Berlingske Business, at han varetager ledelsesopgaver. 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Trafik

40_percent

playVirksomheder starter kampagne for udvidelse af motorveje

Kronprinsesse marys bro

Bestyrelse for udskældt bro sænker lønnen - men ikke på grund af kritik, fastslår formand

Skoleveje Margretheholm

Overborgmester vil sikre skoleveje i ny bydel

20060814-183343-4-1920x1280we

Nu skal Danmarks travleste togskinner skiftes

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere