Taxachauffører i lufthavnen er nødt til at holde på vandet

Det er indtil videre ikke muligt for taxachaufførerne at komme på toilettet, mens de venter på deres kunder i det nye taxadepot i København Lufthavn.

Vil man som taxachauffør hente sine kunder i Københavns Lufthavn, må man nøje planlægge sine toiletbesøg. I det nye taxadepot i Københavns Lufthavn er der nemlig ikke nogle toiletter til taxachaufførerne.

Desuden er der forbud mod taxaer om at holde andre steder i lufthavnen, hvilket forhindrer dem i at benytte de omkringliggende toiletter.

- Det kan godt tage en time at hente og komme videre fra Københavns Lufthavn. Har man ikke sørget for at komme på toilettet inden, er der ikke nogen chance for at komme på toilettet i den time. Så enten må man holde sig eller gå på toilettet inden, siger Ivan Naurholm, som er taxachauffør for Taxa 4x35 og kører til lufthavnen en gang om dagen.

Gamle toiletter var misbrugte og forsømte

Det nye taxadepot, der blev indviet den 11. oktober 2017, medførte ikke nye toiletter.

quote Har man ikke sørget for at komme på toilettet inden, er der ikke nogen chance for at komme på toilettet i den time. Så enten må man holde sig eller gå på toilettet inden.

Ivan Naurholm, taxachauffør for Taxa 4x35

Samtidig er de gamle toiletter, som for et par år siden blev nedlagt, endnu ikke blevet erstattet. Grunden til de blev nedlagt var, at chaufførerne ikke passede godt nok på toiletterne, og at Københavns lufthavn ikke sørgede for vedligeholdelse.

- Vi har været nødt til at lukke de gamle toiletter, fordi de var blevet for slidt. Der har været en meget hård brug af toiletterne. Og så har de åbenbart ikke været tilstrækkelig hårdføre, siger Morten Bro, som er Public Affaris konsulent i Københavns Lufthavn.

quote De gamle toiletter blev stort set aldrig gjort rent. Og der sad til sidst en skorpe af gammel urin og kalk på håndvask og rundt om toilettet. Det var drøn ulækkert.

Ivan Naurholm, taxachauffør for Taxa 4x35

Ivan Naurholm er enig i, at toiletterne ikke var gode nok.

- De gamle toiletter blev stort set aldrig gjort rent. Og der sad til sidst en skorpe af gammel urin og kalk på håndvask og rundt om toilettet. Det var drøn ulækkert og man havde ikke lyst til at sidde ned, fortæller Ivan Naurholm, som dog synes, at lufthavnen burde have bygget nye toiletfaciliteter ved ombygningen af depotet.

Der er for langt til sidste udvej

Tidligere benyttede chaufførerne tankstationen Circle K's toiletter, som ligger tæt på lufthavnen. Men heller ikke her er der hjælp at finde for de trængende chauffører. Circle K har nemlig nedsat forbud mod taxaer om at holde på deres parkering.

Den eneste mulighed chaufførerne har for at komme på toilettet er nu at benytte lufthavnens kundetoilet i P10, mens de er i kaperrækken, der er den kø af taxaer, der triller forbi lufthavnen.

Ivan Naurholm forklarer problematikken ved at benytte de fjerntliggende kundetoiletter, når man holder i kaperrækken. Kaperrækken er nemlig vejen op til punktet, hvor chaufførerne tager imod kunder. Det skal derfor gå hurtigt.

- Der er for langt. Enten bliver du sprunget over i køen, ellers ligger din bil og flyder. Det er meget upraktisk, siger Ivan Naurholm.

Chauffører tyr til alternative besørgelsesformer

Resultatet af mangel på toiletter og holdemulighed er blevet til alternative former for toiletbesøg.

Herunder har chauffører benyttet parkeringspladser og buske, fortæller Leif Madsen, som er taxachauffør og kassér hos TID (Taxafører i Danmark).

Villavejene omkring lufthavnen har i den forbindelse særligt været generede af chaufførernes besøg.

Nye toiletter er på vej

Flere har klaget over mangel på toiletter i det nye depot.

quote Vi er på sagen og sørger for at imødekomme chaufførernes behov. Vi er ved at kigge på hvilken type toiletfaciliteter, vi kan få fat i.

Morten Bro, Public Affairs konsulent i Københavns Lufthavn

- Der er ingen forbedringer for chaufførerne overhovedet. Vi er låst inde i depotet uden toiletfaciliteter, siger Ivan Naurholm.

Københavns Lufthavn er klar over problemet og har lyttet til chaufførernes kritik.

- Vi er på sagen og sørger for at imødekomme chaufførernes behov. Vi er ved at kigge på hvilken type toiletfaciliteter, vi kan få fat i. Her er vi ovre og kigge på noget, som er mere stadionlignende, siger Morten Bro, Public Affairs konsulent i lufthavnen.

Meningen er, at toiletterne skal være modstandsdygtige nok til at kunne klare den hyppige brug.

Artiklen er blevet til i et samarbejde med journalistuddannelsen på RUC.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik