Lørdag kunne TV 2 Lorry fortælle historien om et automatisk parkeringsanlæg på Islands Brygge, der ofte ikke virker. Og som resultat deraf kan bilisterne ikke komme hen til deres biler.
Anlægget fungerer på den måde, at en robot på det automatiske parkeringsanlæg selv finder bilen under jorden og løfter den op til vejen.
Det lyder smart. Men borgerne oplever mange driftsforstyrrelser, og virker anlægget ikke, kan der gå lang tid, før man kan få fat i sin bil.
Det var også tilfældet søndag, for da TV 2 Lorry tog ud til på Islands Brygge, var vi vidner til at anlægget igen brød sammen.
Til stor frustration for bilejeren Laila Mortensen, der ikke kunne få fat på sin bil. Hun kunne se sin bil bag gitteret, men porten åbnede ikke.
- Ej, hvad sker der. Jeg har en frokostaftale, lyder det fra Laila Mortensen, som efterfølgende måtte bruge tid på at ringe til en tekniker, og der ender med at gå en halv time, før hun endelig kan sætte sig ind i sin bil.
Ventede i mere end en time
Leila Mortensen er langt fra den eneste som har oplevet fejl ved P-anlægget. Lørdag skrev vi om Allan Halim, der har oplevet generne, og samme dag oplevede mange andre, at anlægget ikke virkede.
En af dem er Morten Grøndahl, som måtte vente i mere end en time på at komme ind til sin bil.
- Jeg oplevede, at jeg stod en time og et kvarter og ventede på bilen. Der var adskillige mennesker som havde afmeldt deres bil og havde bestilt taxaer. Vi stod rigtig mange og ventede, fortæller han til TV 2 Lorry.
Det er Københavns kommune, som ejer og driver anlægget. Center for Parkering har ikke haft mulighed for at stille op til interview søndag, men skriver til os:
- Det er rigtigt, at vi har en række driftsstop, men langt de fleste fejl er udbedret i løbet af fire til fire minutter.
Center for Parkering: Brugernes egen skyld
Sidste år opgjorde Københavns kommune antal nedbrud på anlægget. 1103 gange har anlægget måtte give op.
Ifølge Morten Grøndahl er der ikke blevet færre fejl ved anlægget - snarere tværtimod.
- Nu har jeg brugt anlægget i over seks år. I starten synes jeg, det har været fejlfrit, men det sidste års tid virker det som om anlægget er blevet meget slidt, og vi oplever hyppigere og hyppigere fejl, siger han.
Københavns kommunes Center for parkering arbejder på at nedbringe fejlene. De påpeger i det skriftlige svar til TV 2 Lorry, at mere end 98 procent af de ekspeditioner, anlægget foretager, sker fejlfrit. Og så tilføjer de:
- De fejl, det tager længst tid at udbedre, er faktisk forårsaget af brugerne – det kan være efterladte sodavandsflasker i boksen, eller bilister der glemmer at trække håndbremsen eller sætte bilen i gear.
Men den køber Morten Grøndahl ikke:
- Jeg tænker ikke, at det er sådan en flaskeautomat. Jeg oplever ikke, at folk efterlader affald, siger han.