Borgere utilfredse med automatisk p-anlæg: Allan ventede over en time på sin bil

Allan Halim fra Islands Brygge har startet sin egen info-service omkring det underjordiske p-anlæg, fordi han ikke er tilfreds med den Københavns Kommune leverer.

- Det sker cirka en gang ugentligt, fortæller Allan Halim over telefonen til TV 2 Lorry. 

Dét der sker, er nedbrud og driftsforstyrrelser på det automatiske og underjordiske parkeringsanlæg på Leifsgade på Islands Brygge i København. 

Allan Halim, der er kørelærer, har boet på Islands Brygge siden marts i år og har i lige så lang tid benyttet anlægget. Og grundlæggende er han tilfreds, fordi hans bil holder i sikkerhed, men han er ikke tilfreds med de mange nedbrud. 

- I sidste uge kom jeg ned lidt i syv om morgenen, der stod allerede fem mænd og ventede på deres biler. Men der var nedbrud og det havde der været siden lidt over seks samme morgen. En teknikker var i gang, men fordi Københavns Kommune kun sender en SMS ud om driftsforstyrrelser mellem kl 7.00 og 22.00, var vi ikke blevet orienteret, fortæller Allan Halim. 

- Jeg fik først min bil kl. 07:45. 

Allan Halim måtte altså vente næsten en time på at få sin bil udleveret. 

- Det sker ugentligt, at der er problemer. Og det er ikke så sjovt. 

- Vi har også prøvet, at folk opgiver at vente på deres biler, og så holder de pludselig og spærrer det hele. Andre gange er det blade, der generer de automatiske døre. Det giver også et nedbrud.

Vil have en SMS-service, der dække hele døgnet
Som bruger af anlægget på Leifsgade, kan man tilmelde sig en SMS-service, hvor Københavns Kommune orienterer om nedbrud og driftsforstyrrelser, men det man kun i tidsrummet mellem kl. 07.00 og 22.00. Og dette vil Allan Halim gerne have lavet om på:

Det er anlægget her på Leifsgade, der volder brugerne en del problemer. 
Det er anlægget her på Leifsgade, der volder brugerne en del problemer. 
Foto: Screen Google Earth

- Jeg vil gerne have besked hele døgnet. Jeg sætter jo bare min mobil på lydløs, hvis jeg ikke vil vækkes om natten af det. 

Allan Halim har før talt med kommunen om problemet: 

- Men der er ikke sket noget endnu og derfor har jeg oprettet vores egen gruppe på Facebook, hvor vi kan holde hinanden orienteret. 

Siden blev oprettet torsdag aften og på under et døgn har den fået over 80 medlemmer. 

- Vi vil rigtig gerne have et system, der fungerer for os, så indtil da, har vi lavet vores eget. 

Københavns Kommune om driftsstop: 

Enhedschef Heidi Møller Nielsen fra Center for Parkering i Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune svarer på kritikken omkring driftsstop: 

 

  • Det er rigtigt, at vi har en række driftsstop, men langt de fleste fejl er udbedret i løbet af 4 til 5 minutter.
     
  • Tilgængeligheden for brugerne af anlægget er mere end 98%, og vi arbejder fortsat på at nedbringe antallet af fejl, for det er klart, at det ikke er tilfredsstillende at vente på at få sin bil op.
     
  • Der er et meget højt sikkerhedsniveau i anlægget, og derfor er der en række sensorer, som registrerer mulige fejl. Det er ofte disse sensorer, som udløser fejl. Årsagen til, at sensorerne udløser fejl kan eksempelvis være spindelvæv fra edderkopper vi bruger ikke gift - eller blade om efteråret og sne fra biler om vinteren.
     
  • De fejl, det tager længst tid at udbedre, er faktisk forårsaget af brugerne – det kan være efterladte sodavandsflasker i boksen, eller bilister der glemmer at trække håndbremsen eller sætte bilen i gear.

Københavns Kommune om SMS-service hele døgnet:

Enhedschef Heidi Møller Nielsen fra Center for Parkering i Teknik- og Miljøforvaltningen, Københavns Kommune svarer på kritikken omkring SMS-service: 

 

  • 735 personer er tilmeldt smstjenesten for p-anlægget i Leifsgade. De får en besked, når der er længerevarende nedbrud i anlægget, eller hvis der er planlagt service på anlægget.
     
  • Vi har hidtil valgt kun at udsende sms’er i tidsrummet kl. 722 ud fra en antagelse om, at det er ganske få brugere, der henter deres bil uden for dette tidsrum, og at de således ikke har haft interesse i at blive forstyrret af en sms.

    Behovet kan nu være et andet, og derfor arbejder vi på at tilbyde meddelelser døgnet rundt for de, der måtte ønske det, f.eks. ved at oprette en særskilt sms-tjeneste til de brugere, som ønsker at få meddelelser i tidsrummet kl. 22-07.

    Vi forventer at udsende en sms om muligheden til brugerne af alle tre fuldautomatiske p-anlæg, men vil også holde øje med de meldinger, der kommer fra den nye Facebookgruppe.

Når man ikke holder nede i de underjordiske p-anlæg, skal man jo holde på gaden. Og her blev der sidste år indført nye regler og metoder. Se hvordan det virker i videoen her. 

Jes Øksnebjerg, der er centerchef i Center for Parkering, viser her, hvordan de nye betalingsstandere fungerer

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik