Særlig ordning blev sat på pause efter heftig kritik - men alt tyder på, den vender tilbage

Hørsholm Kommunes forsøg på at oprette en særlig rabatordning for kommunens 1500 medarbejdere hos lokale erhvervsdrivende slog i den grad fejl tilbage i februar. Men planerne er langt fra skrinlagt, lyder det fra Hørsholm Erhvervsråd.

Da Hørsholm Kommune i midten af februar måned sendte en mail ud til de lokale butikker, caféer og restauranter, anede de ikke, at det ville få en stormfuld modtagelse af byens erhvervsdrivende og borgere.

I mailen var der en invitation til at deltage i en rabatordning for kommunens 1500 medarbejdere, og det var langt fra alle, der så det positive i den besked.

Især rasede restauratøren Philip Lundsgaard fra Riva Bistro & Bar i Rungsted over den besked fra kommunen. I et Facebook-opslag harcelerede han vredt over, at kommunen kunne tillade sig at bede om rabat til deres medarbejdere, mens hans virksomhed økonomisk var i knæ efter corona-krisen.

Philip Lundsgaards reaktion blev delt vidt og bredt og endte med at få så meget vind i sejlene, at Hørsholm Kommune med borgmester Morten Slotved (K) i spidsen, måtte beklage den dårlige timing og sætte ordningen på pause, indtil Erhvervsrådet havde haft mulighed til at drøfte sagen.

Og det har de så nu.

Hørsholm Erhvervsråd mødtes den 8. marts, og trods den heftige kritik af kommunens håndtering, så har rådets medlemmer, der udover formanden, 1. viceborgmester Henrik Klitgaard (RV), også tæller andre lokalpolitikere samt en blandet skare repræsentanter fra byens erhvervsliv, fundet frem til, at man i vid udstrækning bakker op om rabatordningen.

quote Jeg vil acceptere Erhvervsrådets beslutning, uanset hvad de kommer frem til

Morten Slotved (K), Hørsholms borgmester

”Hørsholm Erhvervsråd finder det forståeligt, at kommunen undersøger mulighederne for rabat hos nærområdets handlende for at fastholde dygtige medarbejdere, og rådet kan se fordele for både medarbejdere, borgere og erhvervslivet. Det er til gavn for alle kommunens borgere, at Hørsholm Kommune fortsat kan tiltrække og fastholde de rette medarbejdere på plejecentre, daginstitutioner, skoler, materielgården og alle de andre steder, hvor kommunen er en del af borgernes dagligdag,” lyder det i referatet.

Erfaren købmand: Der skal være respekt for begge parter

Et af Erhvervsrådets medlemmer er Lisbeth Dalgaard, der repræsenterer Centerforeningen i Kongevejscentret, der huser en række forskellige butikker.

Hun ønsker dog ikke at udlægge det som, at rådet har givet kommunen grønt lys til at fortsætte med ordningen i sin nuværende form.

- Jeg vil hellere sige det sådan, at det ikke er en ordning, som vi vil nedlægge veto omkring. For der er allerede nu en række erhvervsdrivende, der har sagt, at de synes, det giver god mening. Og det vil vi ikke forhindre.

- Men det er også blevet mødt negativt. Mens nogle virksomhedsejere ser muligheder i, at det kan tiltrække kunder, så lyder det fra andre, at de er så pressede efter tiden med corona, at de ikke har nogen margen at give af. Og vi skal have respekt for begge holdninger, siger Lisbeth Dalgaard til TV 2 Lorry.

quote Jeg synes, det virkede uforberedt, for at sige det på en pæn måde. Hvis man vil den her slags tiltag, så skal man vende det med de involverede parter først

Lisbeth Dalgaard, medlem af Hørsholm Erhvervsråd

Erhvervsrådet skal mødes igen for at komme med et endeligt bud på, hvordan rabatordningen kan fungere til glæde for alle parter. Men det er et møde, som endnu ikke er kalendersat, og derfor kan man for nuværende ikke sige præcis, hvordan det ender.

Og hvordan det netop emder sidder Hørsholms konservative borgmester Morten Slotved og følger spændt med i, for Erhvervsrådets anbefaling bliver udslagsgivende for om, kommunen vælger at genoptage rabatordningen.

- Jeg vil acceptere Erhvervsrådets beslutning, uanset hvad de kommer frem til, men selvfølgelig går jeg ud fra, at det bliver til noget, når de kommer med de tilkendegivelser efter deres første møde, siger han til TV 2 Lorry.

Kommunen var uforberedt

Lisbeth Dalgaard genkender en række af de kritikpunkter, som Hørsholm Kommune er rendt ind i, siden de foreslog rabatordningen for virksomhederne.

- Jeg synes, det virkede uforberedt, for at sige det på en pæn måde. Hvis man vil den her slags tiltag, så skal man vende det med de involverede parter først. Desuden var der en masse praktik i det, som slet ikke var gennemtænkt - for eksempel den ret væsentlige ting, hvordan man som butiksejer skulle kunne identificere medarbejdere fra Hørsholm Kommune, siger Lisbeth Dalgaard, der med sin mange års erfaring som købmand har valgt at stille sig til rådighed for drøftelsen af det administrative og praktikken omkring den kommende rabatordning.

- Det er bare vigtigt, at vi ikke ender i en situation, hvor der bliver peget fingre, uanset om man som virksomhed siger ja eller nej til at indgå i rabatordningen. Især i en tid med så meget sensitivitet, hvor markedet har været hårdt ramt.

Hun påpeger, at Erhvervsrådet føler det særligt vigtigt at fortælle de erhvervsdrivende, at det skal være en fuldstændig frivillig ordning, som ingen skal føle sig pressede til at være del af.

Kan man ikke forstille sig, at erhvervsdrivende alligevel kommer til at føle sig presset, hvis de ser, at nabobutikken er med i ordningen?

- Det er også et af de dilemmaer, der skal diskuteres. Hvis ordningen træder i kraft, så håber jeg i hvert fald, at det bliver meget tydeligt, at det her er helt frivilligt. Men omvendt kan man sige, at konkurrencesituationerne kan være med til at skabe et pres, men det kan det jo i virkeligheden på alle markedsføringsaktiviteter fra din konkurrent, siger Lisbeth Dalgaard.

Borgmester: Dårlig omtale har måske hjulpet

Hørsholms borgmester Morten Slotved (K) er glad for de foreløbige positive toner fra Erhvervsrådet.

Han erkender blankt, at kommunen i midten af februar skød helt ved siden af målet.

- Jeg har sagt det før, men ja, vi har hverken været gode nok til at kommunikere det ordentligt ud eller sørget for at få hele erhvervslivet med, før vi lancerede den her ordning, så ingen tvivl om det, vi har været ude og lave en forkert timing, siger Morten Slotved til TV 2 Lorry.

På trods af den heftige kritik, så mener borgmesteren, at det måske kan ende med held i uheld, da den dårlige omtale trods alt har været med til at udbrede kendskabet til rabatordningen.

- Jeg synes det er vigtigt, at det nu har været en debat, og så er det vigtigt, at vi får budskabet ud om, at der ikke er nogen, der skal føle sig forpligtede. Det her skal ses som en håndsrækning til erhvervslivet, så vi skal nu sørge for, at det bliver kommunikeret ordentligt, så både vores medarbejdere og de lokale virksomheder ved, hvad det er for noget.

- Men når det så er sagt, så kan man på positiv-siden sige, at nu er ordningen da blevet kendt, så nu kunne man egentlig godt forestille sig, at mange henvender sig, nu hvor de har hørt om det. Jeg tror faktisk, vi har en chance for at få en del virksomheder indenfor i rabatordningen, siger Morten Slotved, som nu afventer den næste melding fra Erhvervsrådet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik