Larm, lugt og ulidelig temperatur - nu skal udvalgte skolers indeklima forbedres

For meget larm og for lidt lys er et vilkår for mange skoleelever og medarbejdere i dag. Nu får flere kommuner støtte fra Realdania til at komme problemet med dårligt indeklima til livs.

De fleste husker nok deres gamle klasselokale. Men hvad husker man det for?

Mange skoleelever og medarbejdere må nemlig leve med et indeklima, der kan give både hovedpine og koncentrationsbesvær.

Det skal dog være slut nu.

Fire kommuner i TV 2 Lorrys sendeområde får nu støtte  til at få lagt en plan for, hvordan indeklimaet kan forbedres på de lokale skoler. Det oplyser Realdania i en pressemeddelelse.

Det drejer sig om Glostrup, Gribskov, Hørsholm og Københavns Kommuner.

- Kommunerne bruger hen over årene store milliardbeløb på at renovere og modernisere deres folkeskoler. Vi vil gerne inspirere flere af dem til også at indtænke forbedringer af indeklimaet, når de alligevel bygger om eller bygger nyt. For indeklima er svært, siger Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania. 

Hårdt arbejde

Kommunerne skal nu i gang med en strategisk indeklimaplan. Og den kan se vidt forskellig ud. 

I nogle af de kommuner, der har været en del af Realdanias indsats, har man udviklet værktøjer, der kan screene hvert klasselokale og udpege både udfordringer og løsninger på dårligt indeklima. Andre steder har man arbejdet mere med adfærd og en ny og bedre brug af lokalerne.

Der kan eksempelvis være tale om ventilationsanlæg, solafskærmning eller rumdelere.

Det ved vi om skolernes indeklima

  • 53 procent af klasserne overskred den anbefalede øvre grænse for CO2-koncentration. Dette er stort set samme resultat som ved tidligere målinger i 2009 og 2014.


  • Ventilationsformen havde markant betydning for luftkvaliteten. Klasser med et ventilationsanlæg med både indblæsning og udsugning havde bedre luftkvalitet end klasser, hvor lærere eller elever manuelt må åbne vinduer for at lufte ud.


  • Mindre rumvolumen pr. elev resulterede i højere CO2-koncentration. Luftkvaliteten afhænger således af, hvor mange elever der er samlet i et klasseværelse.


  • Eleverne oplevede signifikant mindre øjenirritation, hovedpine og træthed og de oplevede signifikant bedre koncentration og lyst til skolearbejdet, når de havde været ude i frikvarteret og luftet godt ud.


  • Eleverne lavede 6% færre fejl i en koncentrationstest, når de havde været ude i frikvarteret og luftet godt ud.


Kilde: Realdania

- Gennem vores arbejde med skolernes indeklima har vi forsøgt at udvide værktøjskassen med al den nyeste viden og med de mange indeklimaløsninger, der findes i dag. Men før kommunerne griber til løsninger, skal de først have et overblik og en plan. Ellers risikerer de, at løsningerne bliver lappeløsninger – og dyrere end nødvendigt, siger Anne Gade Iversen og fortsætter:

- Skolernes indeklima løses ikke med et quick fix – der findes ikke én løsning, som passer på alle skoler.

Undersøgelse gav skræmmende resultat

I slutningen af marts viste en ny undersøgelse, at den er helt gal med indeklimaet i over halvdelen af klasselokalerne i TV 2 Lorrys sendeområde.

Det fremgik af tallene fra den landsdækkende undersøgelse Masseeksperiment 2021.

I 52 procent af 238 klasser i Region Hovedstaden og 57 procent af 91 klasser i Region Sjælland blev der målt CO2-koncentrationer, der er over Arbejdstilsynets anbefalede grænseværdi.

I henholdsvis 22 og 16 procent af klasselokalerne var koncentrationerne endda mere end dobbelt så høje som det anbefalede niveau.

Dermed har tallene ikke ændret sig siden en tilsvarende måling i 2009. Det er på trods af, at der blev søsat en række initiativer for at rette op på den mangelfulde ventilation.



Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik