Det er de færreste landsbyer med små 100 indbyggere, der kan bryste sig af have både S-togsstation og en boulevard.
Men omvendt er det også de færreste landsbyer med små 100 indbyggere, der er som byprojektet Vinge i Frederikssund Kommune.
På de åbne vidder mellem Ølstykke og Frederikssund, hvor byen Vinge skyder op, arbejder entreprenører på livet løs på at etablere den kommende togstation Vinge Station og en omfartsvej, som ifølge kommunen skal blive en boulevard.
Byprojektet Vinge - kort fortalt
Den kommende vej skal forbinde stationen, det kommende statslige Fællesmagasin og det, der i fremtiden skal være en nyopført by, med hovedvejen Frederikssundsvej der, hvor den nye motortrafikvej til og fra Kronprinsesse Marys Bro netop er blevet åbnet.
Artiklen fortsætter efter billederne...
For enden af boulevarden, der går sydom togskinnerne, opstår en parkeringsplads tilstødende togstationen med plads til 50 biler, mens der på den nordlige side af togstationen også skal være parkeringspladser til 30 biler.
På sin hjemmeside skriver Frederikssund Kommune, at entreprenøren M.J. Eriksson i øjeblikket har 10-12 mand i fuld gang med at anlægge boulevarden, der dog er blevet udfordret af store mængder regn dette efterår.
”Arbejdet forløber planmæssigt efter tidsplanen forsikrer projektchef Mads Ole Kruuse fra M.J. Eriksson, selvom det usædvanligt våde efterår har drillet de store maskiner, der til tider har haft svært ved at stå fast på det mudrede underlag.”
Artiklen fortsætter efter billedet...
Frederikssund Kommune skriver desuden, at boulevarden hovedsageligt er blevet banet ved hjælp af genbrugsmaterialer. De store mængder grus, der skal bruges til at anlægge vejen, stammer således fra anlægsprojektet Kronprinsesse Marys Bro, hvor Vejdirektoratet etablerede en motortrafikvej over Roskilde Fjord ikke langt fra Vinge.
Efter planen skal både stationen og boulevarden stå klar til sommeren 2020.
Navnet på boulevarden bliver noget så forudsigeligt som Vinge Boulevard.