Lige nu opføres der blandt andet nye altaner i en baggård på Frederiksberg Allé. Foto: Niels Knuth Winterfeldt / TV 2 Lorry

Udsigt til ”fast track” for altaner på Frederiksberg

Politikerne på Frederiksberg vil ansætte ekstra personale til at sikre hurtigere sagsbehandling af ansøgninger om altaner.

Det skal gå hurtigere at få lov til at sætte en altan op, hvis man bor på Frederiksberg.

Det er ønsket fra Det Konservative Folkeparti i kommunen forud for budgetforhandlingerne. Partiet vil afsætte penge til at ansætte to medarbejdere alene til at behandle ansøgninger om nye altaner.

For de seneste år er borgernes ønske om altaner vokset enormt. Fra 87 årlige ansøgninger i 2013 til 210 sidste år. Det har forlænget ansøgningsprocessen, men nu vil man sikre en såkaldt ”fast track”-behandling.

- Vi oplever på Frederiksberg en rigtig lang byggesagsbehandling, fordi der er sket en ekstrem vækst i ansøgninger om at sætte altaner op. Det er et udtryk for, at vi bliver flere og flere på Frederiksberg, som bliver boende. Det vil vi gerne imødekomme, siger rådmand Simon Aggesen, Konservative.

00:39

Kort nyt.

Luk video

Læs også Nu bliver det lettere at få altan, når man bor i stuen

Halvering af sagsbehandlingstid

Hvorfor er det lige præcis altaner, man skal prioritere at ansætte ekstra personale til at håndtere?

- Vi vil gerne sørge for at give vores borgere mulighed for at åbne en dør og komme ud at stå på en altan hen over en sommerperiode. Det er en vigtig del af livskvaliteten, når man bor i byen, lyder det fra Simon Aggesen.

I forvejen er der ansat tre medarbejdere til at behandle ansøgninger om altaner. Men med den voksende interesse er den gennemsnitlige ventetid vokset til 16 uger.

Læs også Politisk flertal: Stuealtaner skal tilgodeses

- Vi kan gøre en ekstra indsats

Hvis det vedtages endeligt i budgettet for 2018 at ansætte yderligere to medarbejdere til opgaven, er forhåbningen, at sagsbehandlingen kan halveres til gennemsnitligt otte uger.

- For mig at se er det en helt naturlig del af borgernær service, at man får et hurtigt svar og god vejledning, når man kontakter kommunen. Her kan vi se, at vi godt kan gøre en ekstra indsats for at levere en ordentlig service til vores borgere.

Frederiksbergs forvaltning bruger gennemsnitligt 25 timer pr. altansag.