Tredje italienske firma får chancen på Københavns Metro

Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

Det italienske firma Bodino skal stå for slutspurten af det problemramte metrobyggeriet i København.

Først var der sagen om italienske CIPA, der angav et forkert timeantal på lønsedlerne. Så var der Trevi, der måtte betale otte millioner kroner i manglende feriepenge til sine ansatte. Nu får en ny italiensk entreprenør chancen for at færdiggøre metrostationerne, skriver Fagbladet 3F.

Den italienske entreprenør Bodino har overtaget ansvaret for at få metroen bygget færdig, efter en tvist mellem den tidligere entreprenør MT Højgaard og Copenhagen Metro Team (CMT) satte en stopper for samarbejdet.

Læs også Fra centrum til check-in på et kvarter: Metro fylder 10 år

Siden de første spadestik på Cityringen blev taget i 2009, har byggeriet været ramt af flere skandaler om social dumping og lønfusk. For at undgå flere sager er CMT i dialog med 3F og Dansk Byggeri.

- Vi har sagt til arbejdsmarkedets partere, 3F og Dansk Byggeri, at vi vil have en afklaring, inden vi går i gang. Vi ønsker ikke flere sager, det er dybt skadeligt for projektet, siger CMT’s vicedirektør Sigurd Nissen-Petersen.

Med kun et år tilbage før de første passagerer kan tage metroen fra Cityringens stationer, må de italienske håndværkere forberede sig på, at der bliver nok at lave.

Læs også Mulig metrolinje på vej: Her skal den køre

Det kan sætte arbejdsvilkårene på byggepladserne under et voldsomt pres:

- Der er altid en risiko for, at løn- og arbejdsvilkår bliver overskygget af tidsplanen, når store byggerier er i den afsluttende fase. Det så vi tidligere med blandt andet byggeriet af Field’s, der var et gedemarked med mange forskellige underentreprenører, lige inden butikkerne skulle åbne, fortæller Jens Kirkegaard, formand for 3F BJMF.