Serviceloven sikrer blandt andet hjælp til at anskaffe proteser. Men nogle kommuner er væsentligt bedre end andre til at træffe lovlige afgørelser, når de skal bevilge hjælp efter Serviceloven. Arkivfoto. Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Så god er din kommune til at træffe de rigtige afgørelser

Der er stor forskel på, hvor gode kommunerne er til at træffe de rigtige afgørelser, når det kommer til at bevilge hjælp til borgere efter Serviceloven.

Høje Taastrup er en af de kommuner, som ifølge Muskelsvindfonden skiller sig negativt ud fra landsgennemsnittet, når det gælder klager inden for Serviceloven.

Serviceloven handler blandt andet om social- og beskæftigelsesområdet.    

Sidste år behandlede Ankestyrelsen over 10.000 ankesager inden for Serviceloven. 

Læs også Multihandicappet kvinde skåret i pleje: Nu blander borgmester sig

På landsplan blev 38 procent af sagerne ændret eller sendt tilbage til kommunerne (hjemvist), fordi der var afgørende fejl i kommunernes sagsbehandling.

I Høje Taastrup er tallet 44 procent, når det gælder sager,  som blev ændret eller sendt tilbage til kommunen.

Procenttallet dækker antallet af både ændrede og hjemviste sager fra Ankestyrelsen.