Foto: Pressefoto

Overrasket taxaformand er meget tilfreds med Uber-lukning

Når Uber lukker i Danmark 18. april er der en konkurrent mindre, siger glad formand for Dansk Taxi Råd.

Det kommer noget bag på mig. Men det er vi meget tilfredse med, for så har vi en konkurrent mindre, der har kørt på ulige vilkår i forhold til os andre. 

John Lindbom, formand, Dansk Taxi Råd

Det er en glædelig nyhed, at kørselstjenesten Uber vil lukke og slukke i Danmark.
Sådan lyder det fra John Lindbom, der er formand for Dansk Taxi Råd.

- Det kommer noget bag på mig, siger han.

- Men det er vi meget tilfredse med, for så har vi en konkurrent mindre, der har kørt på ulige vilkår i forhold til os andre. Det kan da kun være meget tilfredsstillende for den samlede branche, tilføjer John Lindbom.

Håber på at vinde omsætningen tilbage

Ifølge taxaformanden har branchen mistet omkring fem procent af omsætningen fredag og lørdag nat, efter at Uber kom til landet.

- Vi håber da at kunne genvinde noget af omsætningen. Det er svært at sige nøjagtig, men Uber har taget nogle kunder fra os. Så vi er utroligt tilfredse med, at de stopper, siger John Lindbom.

Læs også Kørselstjenesten Uber lukker i Danmark

Uber lukker 18. april. Det oplyser selskabets talsmand, Kristian Agerbo, på et pressemøde i København. Årsagen er en kommende taxalovgivning, der gør det vanskeligt at drive Uber videre i sin nuværende form.

Den nye taxalovgivning gør det muligt for andre end de etablerede taxaselskaber at komme ind på markedet.

Men den stiller omvendt krav til udstyr som sædefølere og taxametre. Og det er vanskeligt for de nuværende Uber-chauffører at efterleve, fordi de benytter deres egen privatbil.

- Lukningen er ikke nødvendigvis permanent. Men vi må tage konsekvensen af den lovgivning, der er på vej, siger Kristian Agerbo på pressemødet.

- Velkommen tilbage

Og en eventuel tilbagekomst bliver hilst velkommen af taxaformand John Lindbom.

- For jeg er helt sikker på, at hvis Uber kommer tilbage til Danmark, vil det være på samme vilkår som os andre under den lovgivning, der nu engang er på taxaområdet, siger han.

Uber-chaufførerne i Danmark har bevæget sig på kanten af den gældende lovgivning, siden de i 2014 begyndte at tilbyde kørsel til københavnere.

Således blev seks af dem sidste sommer kendt skyldig i ulovlig taxakørsel, og senere nåede Østre Landsret til samme konklusion.