Metrobyggeri i København Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

Nu begynder byggeriet af Sydhavnsmetroen

Grønt lys: Metroselskabet oplyser i dag , at nu kan byggeriet af næste metro-etape begynde

Københavns metro gør nu for alvor klar til at vokse. For mere end et år før den planlagte - og gigantiske - udvidelse med metrocityringen, så meddeler Metroselskabet nu, at de er klar til at begynde bygeriet af Sydhavnsmetroen - et projekt, der skal stå klar om cirka seks år - i år 2024.

Sydhavnsmetroen kommer til at hænge sammen med Cityringen. Cityringen har station ved Københavns Hovedbanegård. Herfra er der allerede lavet en afgrening med to tunneller, der fører ud mod Sydhavnen. De ender i dag på det store baneterræn ved Dybbølsbro Station, hvor metroen har klargøringscenter. Det er tanken, at de kommende metrotog på Cityringen skal skibes ind i systemet herfra - og så er det også de to tunneller, der skal forbinde Cityringen med den nye Sydhavnsmetro.

Læs også Efter seks års metrobyggeri: Nu væltes hegnet om prominent plads

Første byggeplads på Sydhavnsmetroen  skal indrettes på Enghave Brygge. Her skal boremaskinerne sænkes ned. Først skal de bore forbindelsen til det eksisterende metrosystem. Derefter tages de op og vendes, så de kan sætte kurs mod Ny Ellebjerg, der bliver linjens foreløbige endepunkt.

-Med Sydhavnsmetroen får vi skabt et nyt trafikalt knudepunkt i Ny Ellebjerg, som kan aflaste København H. Når Sydhavnsmetroen er klar, kan de mange pendlere og øvrige rejsende til København fra syd og vest med fordel skifte til bus, metro eller S-tog på Ny Ellebjerg, så de nemmere og hurtigere kan komme frem til den ønskede destination. Det vil også medføre et stort løft for de nye boligkvarterer langs havnen,” siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Den kommende Sydhavnsmetro strækker sig fra Metrocityringen ved Københavns Hovedbanegård og ud til Ny Ellebjerg Station i Valby

Loven om Sydhavnsmetroen blev vedtaget allerede i 2015 - og nu er kontrakterne underskrevet - derfor er alle forhindringer ryddet af vejen - og hvis der ikke opstår knaster undervejs, så får indbyggerne i blandt andet Københavns Sydhavn adgang til metrosystemet fra år 2024.

Sydhavnsmetroen i tal og facts

Linjen får fem stationer, der alle bliver underjordiske:
Havneholmen
Enghave Brygge
Sluseholmen
Mozarts Plads
Ny Elleberg

Strækningen er 4,5 kilometer lang.
Den ventes at øge passagerantallet i hele metrosystemet med 53.000 om dagen - 16 millioner om året.
Det er besluttet, at der afsættes 9,1 milliard til byggeriet.
Det er et tysk-fransk byggekonsortium, der skal stå for selve tunnelbyggeriet, mens et østrigsk-portugisisk konsortium tager sig af skinner og teknik.

 

Byggeplanerne vækker jubel på Københavns Rådhus.

Det bliver fantastisk

Overborgmester Frank Jensen

-Det bliver fantastisk for København at få bundet den sydlige del af byen på metronettet. Det vil give et kolossalt løft af infrastrukturen at få koblet de nye kvarterer langs havnen og det gamle Sydhavn på metronettet. Det bliver nemmere og hurtigere at komme til og fra Sydhavn,” hedder det fra Københavns Overborgmester Frank Jensen i en pressemeddelelse.

 

Læs også Metro forventer flere passagerer: Milliarder til nye tog

Byggepladsen ved Enghave Brygge etableres i løbet af foråret.