Københavns mest omstridte sluse åbner til foråret

Efter et år med gitre og afspærring bliver der åbnet for gennemsejling ved Stigbordene i Sydhavnen. Græsrodsbevægelse og By & Havn glæder sig over grønt lys fra politiet.

00:23

Video: TV 2 Lorry

Når sæsonen for sejlads genåbner til april, bliver det på ny muligt at sejle gennem Stigbordene i Sydhavnen.

Som følge af den tragiske vandscooterulykke i 2017, hvor to amerikanske udvekslingsstuderende mistede livet, blev passagen i Sydhavnen spærret helt af med formålet at holde vandscootere ude af havnen.

Men efter at  have været afspærret med blandt andet gitre og net har Københavns Politi nu givet grønt lys til at åbne op for en enkelt sluse, så roere og sejlere i små motorbåde igen har muligheden for at benytte adgangen.

Det oplyser Københavns Politi til TV 2 Lorry.

- Vi har lyttet til borgerne og i samråd med By & Havn vurderet, at det er den optimale løsning at åbne igen for sejlads og roning, siger politikommissær Jonas Wybrandt.

Genåbningen er i første omgang en forsøgsordning, der træder i kraft ved sejlsæsonens åbning i april.

- Årsagen, til at vi kun åbner for én sluse, er for at sikre, at man med en motorbåd ikke bare kan blæse igennem, som vi desværre oplevede, dengang der var helt åbnet, siger Jonas Wybrandt.

Sådan her så det ud i store dele af 2018 ved indsejlingen til Københavns Havn. Foto: TV 2 Lorry

Det var det, vi havde håbet på, så det er fantastisk for os

Kristian Wederkinck Olesen, kommunikationschef i By & Havn.

Vandscootere kan lukke festen

By & Havn har længe haft et ønske om at åbne op for adgangen igen. Derfor vækker beslutningen glæde.

- Det var det, vi havde håbet på, så det er fantastisk for os. Vi har jo et ønske om, at havnen skal være for alle, og her har vi været heldige med, at politiet har været lydhøre for vores og borgergruppens ønsker, men selvfølgelig under nogle forudsætninger, siger Kristian Wederkinck Olesen, der er kommunikationschef i By & Havn.

Forudsætningerne, der er opstillet af Københavns Politi, indebærer blandt andet, at By & Havn forpligter sig til at oprette en slags beredskab, der med kort varsel kan lukke for sluserne, hvis en vandscooter sejler ind i havnen.

Samtidig forpligter By & Havn sig også til at opstille en række skilte ved indsejlingen, der tydeligt viser, at vandscootere er forment adgang.

- Vi kan kun opfordre folk, klubber og foreninger til at sprede budskabet om, at hvis der bliver set vandscootere i havnen, så vil det gå ud over alle dem, der gerne vil bruge havnen på lovlig vis, siger Kristian Wederkinck Olesen.

By & Havn vil derudover iværksætte en oplysningskampagne målrettet vandscootere for at gøre dem opmærksomme på, hvilke konsekvenser det vil have, hvis de overtræder indsejlingsforbuddet.

01:02

Kort nyt: I sommeren 2018 blev afspærringen ved Stigbordene udsat for hærværk, da et spærrende ræb blev kappet over. 

Luk video

Vi syntes, det var urimeligt, at man straffede en masse brugere af havnen, fordi enkelte brød loven

Per Ottesen fra gruppen "Fri gennemsejling i Sydhavnen"

Borgergruppe pressede på

Netop vandscootere er årsagen til, at Stigbordene ved indsejlingen til Københavns Inderhavn har dannet ramme om en interessernes kampplads gennem det meste af 2018.

Som følge af den tragiske vandscooterulykke i maj 2017, hvor to unge amerikanere mistede livet i en kollision, besluttede politiet i 2018 at spærret helt af for gennemsejling ved Stigbordene.

Beslutningen førte til, at græsrodsbevægelsen ”Fri gennemsejling i Sydhavnen” blev stiftet. I dialog med By & Havn har bevægelsen presset på for på ny at gøre det muligt at sejle gennem Stigbordene.

Derfor vækker politiets beslutning naturligvis glæde:

- Vi er meget glade for, at der bliver åbnet, for vi har længe været frustrerede. Vi syntes, det var urimeligt, at man straffede en masse brugere af havnen, fordi enkelte brød loven, siger Per Ottesen, der er en af gruppens talspersoner.

Foruden at være aktiv i borgergruppen er Per Ottesen formand for Amager Ro- og Kajakklub samt ansvarlig for havne- og sikkerhedsudvalget i Dansk Forening for Rosport.

I sommeren 2018 blev afspærringen ved Stigbordene udsat for hærværk, da et spærrende ræb blev kappet over.  Foto: Anne Sørensen

- For os som kajakroere har spærringen betydet, at vi har spildt meget tid på at bære vores kajakker over slusen på et underlag, der slet ikke var egnet til det. Det har ført til mange skader på kajakkerne, siger Per Ottesen.

Han skønner, at der i 2017 var omkring 15.000 gennemsejlinger med kajak ved Stigbordene. Derfor glæder han sig over, at det i år bliver en smule lettere at passere sydpå for at komme ud mod åbent hav ved Sydhavnstippen – om end de i borgergruppen hellere havde set en permanent løsning i stedet for den midlertidige forsøgsordning.

- Det glæder os trods alt. Det viser, at det har nyttet, at vi som borgere har stået sammen – og det vil vi fortsætte med.

00:35

I september måned sidste år udtalte By & Havn, at de arbejdede på at finde en løsning. Nu er det fundet en midlertidig løsning for 2019.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik