Arkivfoto af København. Foto: Mads Claus Rasmussen - Scanpix

Københavns Kommune lovliggør egne ulovligheder

Kommunen har flere gange givet tilladelse til, at der bliver bygget større end lokalplanen tillader:

To gange på to år har Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning – på et område, der er omfattet af den samme lokalplan – begået den samme fejl og givet byggetilladelse til at bygge større, end lokalplanen tillader.

Det skriver Politiken fredag.

Tilbage i april 2014 gav Teknik- og Miljøforvaltningen byggetilladelse til boligbyggeriet ’Nordtårnet’, selv om projektet var 211 kvadratmeter større end tilladt.

- Vi er rigtig kede af den fejl, der er sket, og jeg kan oplyse, at forvaltningen har gennemgået sin praksis vedrørende dispensationer. Som følge heraf er det besluttet at omlægge en del af sagsbehandlingen for at sikre, at disse situationer ikke opstår i fremtiden, skrev Teknik- og Miljøforvaltningen i juni 2015 til Amager Øst Lokaludvalg, da fejlen var opdaget.

Men igen i juni 2016, gav forvaltningen byggetilladelse til en ombygning af et gammelt industribyggeri, Amager Strandvej 122, til boliger, selv om projektmaterialet tydeligt viste, at byggeriets samlede areal ville blive 232 kvadratmeter større end tilladt i lokalplanen.

Læs også Lokalplanen blev ændret - må stadig bygge ti etager

Fejl opdaget, da byggeri var i gang

Fejlen blev opdaget i april i år på et tidspunkt, hvor byggeriet var godt i gang. Også denne gang beklager Teknik- og Miljøforvaltningen.

- Det er simpelthen en fejl, hvor vi overser, at man overskrider byggefeltet, og det kunne en anden procedure ikke have rettet op på. Bygherren har vist os tegningerne mange gange, han har ikke været opmærksom på, at han søgte om lov til at bygge for stort, og det har vi heller ikke. Derfor sker fejlen, og den skulle selvfølgelig have været undgået, siger Pia Holm Nielsen til Politiken.

Når et byggeri bliver opført i strid med lokalplanen, har kommunen pligt til at lovliggøre det ulovlige byggeri. Det kan ske på to måder: enten ved at bede bygherren om at rive det allerede opførte ned og genopføre det – denne gang i overensstemmelse med lokalplanen. Eller forvaltningen kan dispensere fra lokalplanen.

Ulempen ved den første mulighed er, set med kommunens øjne, at bygherren kan kræve erstatning af kommunen, hvis det uomtvisteligt er forvaltningen, der har begået fejlen. Hvilket det er i dette tilfælde.