Københavns Rådhus Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Scanpix

Københavns Kommune får revisor-kritik: Kontrollen halter

Revisionsfirmaet Deloitte retter kritik mod Københavns Kommune. Kommunen har ikke styr på bogføringen og intern kontrol, lyder det.

Bogføringen af udgifter og kontrollen med medarbejderes dankort halter i Københavns Kommune.

Det konkluderer revisionsfirmaet Deloitte, der står bag en årlige revisionsrapport af kommunens regnskabsføring og interne kontroller.

Det skriver DR P4 København.

Her viser en stikprøvekontrol, at der i flere tilfælde mangler dokumentation og beskrivelse af de forskellige poster i kommunens udgifter.

Hvis man bare kan sætte et privat bilag ind, uden at nogle bemærker det, så er det klart, at det kan gå galt

Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet

Dermed kan kommunen ikke se, om der foregår misbrug af pengene, siger professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh.

- Hvis man bare kan sætte et privat bilag ind, uden at nogle bemærker det, så er det klart, at det kan gå galt. Der forekommer svig i alle store organisationer, også i Københavns Kommune, og det skal man sikre bliver minimeret, siger han til DR. 

Læs også Københavns Kommune smider parkerings-app på porten

Københavns Kommune afviser risiko for misbrug

Ifølge Københavns Kommune er der dog ikke fundet noget misbrug sted. Det afviser koncerndirektør i Københavns Kommunes Økonomiforvaltning, Ivan Kristoffersen. Han mener, at alle udgifter bliver korrekt noteret.

Af og til skal en udgift flyttes til en anden post i regnskabet, og det er i den forbindelse, at der ikke er tilstrækkelige posteringstekster og dokumentation

Ivan Kristoffersen, Koncerndirektør Økonomiforvaltningen

- Men af og til skal en udgift flyttes til en anden post i regnskabet, og det er i den forbindelse, at der ikke er tilstrækkelige posteringstekster og dokumentation. Vi arbejder med det i alle forvaltninger, men vi er ikke i mål, siger Ivan Kristoffersen til DR.

Det er andet år i træk, at revisorerne påpeger problemet med utilstrækkelig bogføring af udgifterne.

Desuden påpeger revisionsrapporten, at kontrollen med inddragelse af medarbejderdankort for tidligere medarbejdere er for dårlig.

Og det er en sag, der bør tages meget alvorligt, siger Per Nikolaj Bukh:

- Selvom man ikke kan forvente, at medarbejdere misbruger dankortet, så er der mulighed for at der kan ske fejl. Går man med kommunens dankort i pungen, kan man ved et uheld komme til at køre det igennem i stedet for sit eget.

Hos Københavns Kommune medgiver man, at der arbejdes på at løse problemet.

Vi er meget enige med revisionen i, at den centrale kontrol kan styrkes

Ivan Kristoffersen, Koncerndirektør Økonomiforvaltningen

- Vi er meget enige med revisionen i, at den centrale kontrol kan styrkes. Nu sørger vi for at have nogle ugentlige rutiner, der sikrer, at vi lukker alle dankort for de medarbejdere, der fratræder i kommunen, siger Ivan Kristoffersen.

Han vurderer desuden, at der er 'en del' dankort ude hos fratrådte medarbejdere. 

Læs også Ingen tvungen fitness til ansatte i Københavns Kommune