1. oktober skal Teknik- og Miljøudvalget i København efter planen førstebehandle ansøgningen om at få Formel 1 til byen. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix & Mark Thompson -Ritzau Scanpix

Formel 1-planer under tidspres: Ansøgningen halter

Planerne om at få Formel 1 til København er kommet under tidspres. Kommunen mangler nemlig stadig arrangørernes svar på en række centrale spørgsmål.

Opløbsstrækningen er efterhånden nået for planerne om at tiltrække det store Formel 1-cirkus til København med tre grand prix’er i 2020, 2021 og 2022.

Der er ret lang vej igen for at få en realistisk plan for afviklingen af et potentielt Formel 1-grand prix i København.

Niels E. Bjerrum, Soc.dem., medlem af Teknik- og Miljøudvalget

Allerede den 1. oktober er det planen, at kommunens Teknik- og Miljøudvalg skal førstebehandle ansøgningen fra den danske initiativgruppe med den tidligere minister Helge Sander og forretningsmanden Lars Seier Christensen i spidsen.

Den 11. oktober er det så op til Borgerrepræsentationen at tage endelig stilling til projektet. Men der er kommet kurver på vejen.

For den ansøgning, som arrangørerne sendte til kommunen den 31. august, har så mange mangler, at Teknik- og Miljøforvaltningen nu har bedt om mere konkrete svar på en række centrale spørgsmål, inden politikerne kan tage stilling til sagen.

Læs også København afsætter næsten 60 millioner: - Oplagt at støtte Formel 1

- Der er ret lang vej igen for at få en realistisk plan for afviklingen af et potentielt Formel 1-grand prix i København.

- Der blev stillet nogle ret tydelige krav for, at vi kan gå videre i denne her proces, og det virker ikke rigtig som om, der er klare svar på nogen som helst af de forhold, siger Niels E. Bjerrum, Soc.dem., der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget.

00:43

Se ruten for et eventuelt Formel-1 grandprix her. 

Luk video

De opfølgende spørgsmål fra forvaltningen fremgår af et notat, der tirsdag er delt med udvalget.

Arrangørerne er optimistiske

Idémanden til projektet, Helge Sander, erkender da også, at der er travlhed, men han er fuld af fortrøstning for, at ansøgningen bliver klar til politisk behandling den 1. oktober.

- Jo, vi har travlt, det er jo heller ikke uventet. Men vi er nået så langt nu og har arbejdet så meget med detaljerne, at på langt de fleste spørgsmål er det bare at gå ned i det materiale, vi har liggende og forsøge at beskrive det endnu mere præcist. Så jeg føler mig overbevist om, at vi kan tilfredsstille både forvaltningen på Københavns Rådhus, men også de politiske udvalg og Borgerrepræsentationen inden for tidsplanen, siger han.

Da et snævert flertal i Borgerrepræsentationen i marts besluttede at gå videre med planerne om Formel 1, var det med fem krav til arrangørerne.

Læs også Københavns Formel 1-grandprix kommer nærmere en afgørelse

Det er disse krav, som der ifølge et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen fortsat mangler konkrete svar på.

Blandt andet at aftalen med staten falder på plads, at budgettet konkretiseres, og detaljer omkring hvordan generne for københavnerne begrænses.

Du får det til at lyde som om, det er relativt simple spørgsmål at svare på. Hvorfor har I så ikke allerede gjort det i den ansøgning, I har lavet?

- Det har vi også, men der er så nogle detaljer, man gerne vil have uddybet. Det er jo ikke således, at de ting, der spørges om, slet ikke er berørt i ansøgningen. Det er meget nøje beskrevet det meste af det. Men så har man ønsket en uddybning, og det mener jeg forholdsvis let, vi kan levere, siger Helge Sander.

Politiker anser 2020-planer som urealistiske

Arrangørgruppen har brug for grønt lys fra politisk side inden nytår, hvis organisationen bag Formel 1 skal nå at få København med på løbskalenderen til 2020.

Men som projektet står lige nu, er teknik- og miljøudvalgsmedlem Niels E. Bjerrum i tvivl, om det er realistisk.

- Jeg synes ikke, som det ser ud lige nu, at det ser realistisk ud. Men nu må vi se, hvad de kan hive op af posen, og hvor hurtigt de kan arbejde, siger han.

Ifølge arrangørerne vil et Formel 1-grand prix sikre et udstillingsvindue for København til 500 millioner tv-seere og en omsætning på mellem en og to milliarder.

Derfor er Niels E. Bjerrum også stadig lun på idéen, men han har brug for vished om, at byen kan fungere for københavnerne undervejs, hvis han skal stemme endegyldigt for projektet.

- Det handler jo om, at hjemmehjælpen skal kunne komme ud, folk skal kunne aflevere deres børn i skole, man skal kunne komme på job, og man skal kunne frem og tilbage på cykel og i offentlig transport på tværs af byen, siger han.

Læs også OVERBLIK: Disse mega-events er på vej til København

Helge Sander løber straks efter vores interview ind i en ventende taxa, videre til næste møde for at få de afgørende detaljer om projektet på plads. Tiden er knap, men han tror stadigvæk fuldt og fast på drømmen om Formel 1.

- Sandheden er jo, at hvor vi med Tour de France mangler besked fra Paris, har vi så klar besked fra London (fra organisationen bag Formel 1, red.), at vi selv afgør det i Danmark og i København.

- Jeg er meget optimistisk, siger Helge Sander.

Prisen for at afholde et Formel 1-grand prix menes det første år at løbe op i mellem 300 og 500 millioner kroner. Men overborgmester Frank Jensen har tidligere betinget sig, at projektet ikke medfører udgifter for Københavns Kommune.