(Arkivfoto) Vejdirektoratet skal teste klimavenlig asfalt på Helsingørmotorvejen. Foto: Dennis Lehmann - Ritzau Scanpix

Første sted i verden: Strækning på motorvej får særlig, "grøn" asfalt

En del af Helsingørmotorvejen får som det første sted i verden anlagt en særlig, klimavenlig asfalt, der sænker bilernes rullemodstand.

Den inderste del af Helsingørmotorvejen vil i løbet af de kommende uger blive forsøgskanin til ny slags asfalt som det første sted i verden.

Vejdirektoratet anlægger nemlig en særlig asfalt på strækning, en asfalt, der skulle være bedre for klimaet.

Hvis vi kan nedsætte rullemodstanden, kan det svare til en besparelse på op mod 57 millioner liter brændstof i 2030, hvilket vil reducere op mod 143.000 ton CO2-udledning

Projektleder Christian Axelsen

Det oplyser de i en pressemeddelelse.

Asfalten, som bliver lagt på en 500 meter lang strækning fra broen over Lyngbyvej og nordpå ad Helsingørmotorvejen skal gerne nedsætte drivhusgasser fra biltrafikken.

Hvordan det? Sådan tænker du måske. Elementært, kære Watson. Her er svaret:

Asfalten nedsætter bilernes rullemodstand. Transportmidlerne skal altså bruge mindre energi - altså brændstof - på at skabe fremdrift i køretøjet. 

Læs også Så farligt er luftforurening - og sådan påvirker det din krop

Vejdirektoratet oplyser, at forsøget er det første af sin slags i verden. Projektlederen fra Vejdirektoratet fortæller, at man allerede har foretaget en del forsøg med asfalten under kontrollerede forhold.

- Hvis vi kan nedsætte rullemodstanden med op til fire procent, kan dette svare til en besparelse på op mod 57 millioner liter brændstof i 2030, hvilket vil reducere op mod 143.000 ton CO2-udledning samt en reduktion på op mod 76 ton kvælstofdioxider, de såkaldte NOX’er, siger projektlederen Christian Axelsen.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance benytter lejligheden til at sige følgende ord:

Læs også Rødt flertal vil kortlægge usund luft i København

-  Der er store perspektiver i at afprøve nye måder til at nedbringe CO2-udledningen fra vejtrafikken, fordi en lille forbedring kan have meget stor indvirkning. Det er en gevinst for bilisterne, hver gang de sparer en liter brændstof, og det er en gevinst for klimaet, fordi bilerne udleder mindre CO2. 

- Hvis vores forventninger holder stik, vil borgerne og virksomhederne i gennemsnit spare ca. 40 mio. kr. i brændstof for hver million kroner, der investeres i klimavenlig asfalt. Det vil være en kæmpe økonomisk gevinst, og derfor ser jeg med stor interesse frem til resultaterne af forsøget, som blandt andet skal teste asfaltens holdbarhed.

Asfalten, der bliver lagt inden længe, skal løbende analyseres og testes. I alt bliver der lagt 50 kilometer med den bedre rullende asfalt rundt omkring i landet.