Flere natfly forstyrrer naboers søvn

Antallet af natteflyvninger er steget med 60 procent siden 2006, og det får frustrationerne til at vokse hos beboerne i Store Magleby i Dragør.

Antallet af fly i nattetimerne i Københavns Lufthavn er siden 2006 vokset med 60 procent. Foto: Martin Kiil/TV 2 Lorry

Københavns Lufthavn oplever i disse år massivt vokseværk, og det gælder også for flytrafikken om natten. Her letter og lander især de store transportfly, og det er til voksende gene for beboerne rundt om lufthavnen.

Flemming Kindler, der i 22 år har boet i Store Magleby med blot et par hundrede meter til startbanen, har aldrig før oplevet generne være større.

Læs også Stigende modstand mod større lufthavn: Ansvarsløst og uklogt

- Det ene fly afløser nogle gange det andet, og det er næsten det værste, når man kan høre, at det ingen ende har. Flystøjen er blevet væsentligt værre de seneste år. Det betyder, at jeg vågner tidligere om morgenen, end jeg behøvede at gøre, siger han.

Flystøjen er blevet væsentligt værre de seneste år

Flemming Kindler, nabo til Københavns Lufthavn

Derfor har Flemming Kindler været nødt til af egen lomme at investere i et airconditionanlæg, for han kan ikke sove med vinduerne åbne i sit soveværelse. Og tallene fra Københavns Lufthavn viser en kraftig stigning i antallet af flyvninger mellem klokken 23 og 6 om morgenen.

Fra godt 10.000 natteflyvninger i 2006 til næsten 16.000 sidste år. Det svarer til en samlet forøgelse på omkring 60 procent. Hver nat er det gennemsnitligt 43 flyvninger.

Læs også En grill med vinger, et friluftshotel og en gammel travbane i Tårnby

Med den teknologiske udvikling larmer de enkelte fly ganske vist mindre – og antallet af indberettede støjhændelser over den tilladte grænse på 80 dB er de seneste ti år faldet markant fra 19 til sidste år blot én indberetning.

Men det opvejer ikke for generne ved, at antallet af fly samtidig er gået i vejret, fortæller Uffe Partoza Jacobsen, der sidder som Dragør Kommunes repræsentant i lufthavnens kontaktgruppe.

De sidste 50 år er der ikke sket noget som helst med hensyn til at prøve at løse problemet. Og vi kan bare se, at trafikken stiger igen

Uffe Partoza Jacobsen, Dragør Kommunes repræsentant i lufthavnens kontaktgruppe

- Jeg har ikke oplevet så mange henvendelser, som jeg gør i dag. Selvfølgelig er der også kommet en debat, og folk er generelt trætte af det.

- Vi kan i hvert fald konstatere, at de sidste 50 år er der ikke sket noget som helst med hensyn til at prøve at løse problemet. Og vi kan bare se, at trafikken stiger igen, lyder kritikken fra Uffe Partoza Jacobsen, der til daglig arbejder som flyingeniør.

Naboerne har forskellige bekymringer

Ifølge Miljøstyrelsens støjhandlingsplan fra sidste år, er der i alt 283 boliger og 744 personer i Dragør, der regnes som støjplagede i nattetimerne. I det tidsrum er støjen værst, fordi lufthavnen primært bruger den bane, der ligger tættest på kommunegrænsen.

Hos Københavns Lufthavn har miljøchef, Inger Seeberg, forståelse for ankerne hos naboerne.

- Jeg forstår godt, hvis folk kan føle sig generet af støj fra lufthavnen, for fly støjer. Heldigvis ikke så meget som for 20 år siden, men de støjer stadig, og det giver nogle gener. Vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan for at begrænse generne så meget som muligt. Det ligger os meget på sinde, siger hun.

I øjeblikket er lufthavnen derfor i gang med en kortlægning af, hvordan man kan forsøge at minimere støjgenerne, uden at det samtidig går ud over driften af lufthavnen.

Læs også Største byggeprojekt i årtier: Enorm milliard-udvidelse i lufthavnen

- Vi har holdt nogle nabomøder og været ude i området og tale med naboerne. Det har været rigtig interessant for os at høre deres perspektiver, og det er selvfølgelig noget, vi gerne vil fortsætte med, fortæller miljøchefen og uddyber:

- Men det er også meget forskelligt, hvilke bekymringer de forskellige naboer har, og hvilke løsninger de ser. Man skal derfor passe på med, at hvis man løser ét støjproblem på den ene side af lufthavnen, at man ikke får skabt et andet støjproblem på den anden side. Så det er også et spørgsmål om at bevare helhedsperspektivet, lyder det fra Inger Seeberg.

I vores udsendelse torsdag aften klokken 19.30 rykker vi ud med en støjmåler og dokumenterer naboernes gener ved nattrafikken.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik