Efter succesfuld test: Bybusserne i København skal køre på el inden 2025

I to år er elbusser blevet testet på linje 3A, og hele 92 procent af passagererne er tilfredse. Nu sætter Københavns Kommune skub i omlægningen til el.

To år med test er afsluttet og Københavns overborgsmester er glad for resultatet. Foto: Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

Renere luft og mindre støj har været to rigtig gode argumenter for at udskifte de velkendte dieselbusser med elbusser på de københavnske veje.

Derfor har Københavns Kommune, Movia og energiselskabet E.ON de sidste to år testet to elbusser på linje 3A, der kører mellem Nordhavn og Valbyparken.

Jeg er super glad for, at vi nu har lavet en test, der viser, at folk er tilfredse med elbusserne

Frank Jensen, overborgmester i København

Testforsøget viser ifølge kommunen, at elbusser er en rigtig god idé - så god, at kommunen nu vil gå i gang med at udskifte flåden af bybusser, så de fremover kører på el.

- Alle Københavnere skal kunne trække vejret uden risiko for at få luftsygdomme. Derfor investerer vi massivt i omlægningen af trafikken, så den kører på grøn energi. Det er vores mål at skifte hele busflåden i København ud til nogle, der hverken støjer eller forurener og i stedet kører på grøn energi, siger overborgmester Frank Jensen fra Socialdemokratiet til TV 2 Lorry.

I december bliver buslinjerne 2A og 18 som de første omdannet til udelukkende at betjenes af elbusser. Efter planen skal de sidste dieseldrevne busser i byen udfases senest i 2025.

Ni ud af ti var tilfredse

Testresultaterne fra forsøget på linje 3A viser, at 82 procent af chaufførerne og 92 procent af passagererne var tilfredse med elbusserne. Og det glæder Københavns overborgmester Frank Jensen.

- Jeg er super glad for, at vi nu har lavet en test, der viser, at folk er tilfredse med elbusserne. Der er selvfølgelig nogle ting, der skal rettes, men det er jo derfor, det er en test, siger han.

Støjniveauet er også blevet bedre. Sammenlignet med dieselbusserne på linjen er dobbelt så mange passagerer meget tilfredse med støjniveauet i elbusserne.  

Testen afslører en udfordring

En af udfordringerne som testen afslørede havde med opladningen at gøre. Når der er snavs og skidt på bussens tag kan det nemlig tage ekstra tid at få opladet bussen. Bussen skal nemlig oplades via en arm på taget.

- Det som chaufførerne har tilkendegivet, det er, at nogle gange så er de lidt langsommere til at lade end det, der var forudsat ved busplanlægninger og ruteplanlægninger. Det skal selvfølgelig korrigeres, så man har sikkerhed for, at de børnesygdomme der har været, de ikke er her, når vi ruller det her ud i stor skala, siger overborgmesteren.

Det er magtpålæggende, at vi skal have renere luft i København

Frank Jensen, overborgmester i København

Planen er, at alle Københavns dieselbusser henover de næste seks år, skal skiftes ud med elbusser. Ifølge Frank Jensen er det nemlig vigtigt at sikre en god luftkvalitet for fremtiden.

Fakta om Københavns nye elbusser

  • Københavns Borgerrepræsentation vedtog med kommunens budget 2019, at alle byens dieselbusser skal udskiftes med elbusser eller busser med samme miljø- og støjegenskaber inden 2025.
  • Med indvielsen af Københavns første ”rene” elbuslinjer, 2A og 18, vil hele 15 pct. af byens bustrafik køre på el.
  • Når alle dieselbusser er udskiftet med grønne elbusser, vil det spare københavnerne for mere end 26.690 tons CO2, 25.600 kg NOx og 170 kg forurenende partikler.
00:53

Indslag fra 2018, hvor Movia lancerede visionen om et busnet drevet af el.

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik