I sidste uge blev der afsagt dom i en sag, hvor selskabet ParkZone solgte p-tilladelse til billist på trods af propfyldt parkeringsanlæg. Og efterfølgende udstedte tre bøder for ulovlig parkering. Foto: Celina Dahl - Ritzau Scanpix

Efter nederlag i retten: Nu ændrer p-selskab handelsbetingelser

Efter en tabt sag mod forbrugerorganisationen FDM, ændrer parkeringselskabet ParkZone nu handelsbetingelser ved de såkaldte Park & Ride-billetter. 

En dom i Københavns Byret fastslog i sidste uge, at parkeringsvilkårerne for billisterne ved de såkaldte Park & Ride-billetter er både "urimelige" og "ugyldige".

Det sker, efter en billist tilbage i 2017 benyttede sig af parkeringsløsningen, der tilbyder parkering i et af selskabets anlæg samt ubegrænset transport med tog, bus og metro i København. 

På trods af at bilisten havde en forudbetalt billet, var der dog ingen ledige pladser til ham, og han var  derfor tvunget til at holde uden for de markerede båse. Men da han kom tilbage efter en uges ferie, blev han mødt af tre bøder i forruden. 

Læs også P-selskab solgte billet trods propfyldt anlæg: Bilist endte med tre bøder

Da billisten efterfølgende klagede over afgiften, afviste p-selskabet ham med henvisning til deres handelsbetingelser, hvor der med småt på deres hjemmeside står skrevet, at de ikke garanterer en plads. 

Det fik forbrugerorganisationen FDM til at tage sagen videre i Københavns Byret, som i sidste uge gav billisten medhold. Begrundelsen var klar: selskabets vilkår er urimelige - og billisten skal hverken betale for parkering eller kontrolafgift.  

Dommen fastslår blandt andet, at "vilkåret om ikke at garantere en p-plads er så urimeligt byrdefuldt, at aftalen i sin helhed skal tilsidesættes som ugyldig".

ParkZone: Vi har ikke været gode nok 

Efter den klare dom fra Københavns Byret, tager ParkZone nu rettens afgørelse til efterretning. 

Vi ændrer det forhold, at vi kan afvise en bruger, der har betalt for en plads, såfremt der ikke er plads. Dernæst skal vi sikre os yderligere, at det antal pladser, som vi ønsker at udleje rent faktisk stemmer overens med de faktiske forhold.

Torben Holritz Juhl, administrerende direktør i ParkZone

Ifølge parkeringselskabet er det første gang, at en sag er endt ved domstolene.  Men for at sikre, at lignende ikke sker igen, ændrer de nu på deres interne forhold, herunder aftalebetingelserne. Det oplyser firmaet i en mail til TV2 Lorry. 

- Vi ændrer det forhold, at vi kan afvise en bruger, der har betalt for en plads, såfremt der ikke er plads. Dernæst skal vi sikre os yderligere, at det antal pladser, som vi ønsker at udleje rent faktisk stemmer overens med de faktiske forhold. Netop det sidste er, hvor vi hidtil ikke har været gode nok og det er ikke ordentligt, oplyser Torben Holritz Juhl, administrerende direktør i ParkZone.

Han oplyser desuden at de nye handelsbetingelser er trådt i kraft med øjeblikkelig virkning.

Læs også FDM vinder parkeringssag: Nu skal bilisterne have penge tilbage