Foto: Jonas Vandall Ørtvig / Scanpix

Busser i Ishøj når dårligt til kommunegrænsen

Ved valgdebatten i Ishøj var den offentlige transport i kommunen på programmet. Svært at forbedre uden fornuftig økonomi, lød svaret blandt andet.

Det handler om offentlig transport.

Ishøj Kommune er næsten 26 kvadratkilometer stor og dækker, foruden Ishøj by, en række små lokalsamfund.

Problemet er, at det ikke altid er nemt at bo uden for byen. I yderområderne er busforbindelserne dårlige, og det gør borgerne nervøse. 

Læs også Kun et tog i timen på ny København-Ringstedbane

Flere giver udtryk for, at de ikke vil ende i et udkantsområde, hvor de bliver glemt af beslutningstagerne, der sidder i Ishøj by.

Ved dagens anden debatrunde i Ishøj Kommune diskuterede politikerne derfor, hvordan udfordringerne med den offentlige transport kan løses.

Man har et ansvar for at transportere sig selv, når man vælger at bosætte sig i de områder

Lasse Guldberg Christensen, spidskandidat LA

Her var der langt fra enighed. Liberal Alliances spidskandidat Lasse Guldberg Christensen ser det ikke som kommunens opgave at sætte halvtimesdrift på busserne i langs kommunegrænsen.

- Man har et ansvar for at transportere sig selv, når man vælger at bosætte sig i de områder, siger Lasse Guldberg Christensen.

Samtidig mener Ole Wedel-Brandt fra Enhedslisten, at den offentlige transport må være den rigtigste løsning for borgerne, som kommunen har et stort ansvar for.

Se politikernes forslag her, og bedøm selv, hvilket der er bedst:

11:04 Luk video