Kun et tog i timen på ny København-Ringstedbane

Når den nye jernbane mellem København og Ringsted står færdig, vil der højst kunne køre ét tog i timen.

Højhastighedsbanen mellem København og Ringsted er det største baneprojekt i nyere tid, men når strækningen er færdig i december 2018, vil der højest kunne køre et tog i timen. Det skriver fagbladet Ingeniøren fredag.

Jernbanen er et offentligt prestigeprojekt til omkring ni milliarder kroner.

Men når banen bliver taget i brug vil den ligge halvtom hen på grund af problemer med at installere et nyt signalsystem i togene. 

Det forklarer projektdirektør i Banedanmark Jan Schneider-Tilli til Ingeniøren.

Du kan se hele TV 2 Lorrys Søndagsmagasin om byggeriet af København-Ringstedbanen her.

Transportordfører Villum Christensen (LA) er ikke overrasket over, at der er nye problemer med signalprogrammet til hele den danske jernbane, som er forsinket op til fire år.

Han kalder forløbet "en parodi på offentlig planlægning, når det er værst."

- Det nærmer sig en molbohistorie i forhold til den kæmpe investering, vi har foretaget i Ringstedbanen, at der kun kan køre ét tog i timen, siger Villum Christensen.

Formålet med at anlægge den nye jernabane var at aflastet strækningen mellem Høje Taastrup og Valby, som længe har været jernbanenettets største flaskehals.

Banedanmark har nu to muligheder i forhold til Ringstedbanen: Plan A er at holde fast i de nye signaler, og plan B er at forsyne den nye bane med det gamle signalsystem.

Projektdirektør Jan Schneider-Tilli forklarer, at uanset om det bliver plan A eller B, vil der højst kunne køre ét tog i timen i hver retning ved åbningen i december. 

Kapaciteten vil dog blive udvidet løbende, forklarer projektdirektøren.

- Det er helt vildt. Man tror, at det er løgn, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, der intet har hørt om konsekvenserne for den nye jernbane, da Ingeniøren kontakter ham.

DSB afviser at udtale sig i andet end generelle vendinger til Ingeniøren, og Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har heller ikke ønsket at udtale sig til fagbladet. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik